Kinesiske TCL Electronics presentert i dag sitt globale salgsvolum for 2022, og den forbindelse fikk vi også et innblikk i tallene for Norden.
Resultatet for smartskjermer ble hele 23,78 millioner globalt i 2022, og salget i fjerde kvartal økte 32,2 prosent mot samme periode året før.
Salgsøkningen er aller størst innen smartskjermer på 65 tommer eller mer, som økte med 75 % globalt.
Gjennomsnitts-TV-en på verdensbasis økte fra 45 til 48,4 tommer, og viser at forbrukere verden over ønsker seg større skjermer.
Kraftig vekst i Norden
I Norden oppnådde TCL en 75 % økning i omsetningen i Norden i 2022, og en økning på 52 % i antallet skjermer på 65 tommer eller mer. Isolert sett var økningen i 4. kvartal på hele 120 % sammenlignet med samme periode året før, antageligvis med god drahjelp fra kampanjeperioder som Black Week.
TCL har gjort seg bemerket med prisgunstige storskjermer, og Lyd & Bilde har blant annet testet 98-tommeren 98C735 med godt resultat. Denne modellen koster for tiden 39.990 kroner, noe som er vesentlig mindre enn andre skjermer i tilsvarende størrelse.
– Disse flotte tallene for Norden er veldig hyggelig lesning for oss, ikke minst med tanke på den satsingen og det tydelige fokuset vi har hatt på å utvikle nettopp storskjermer, med våre nyeste QLED- og Mini LED-modeller. Flere og flere konsumenter velger en større TV for å få større opplevelser hjemme. Det er tydelig at vi har truffet blink her, sier Johan Huss, Country Manager for TCL Nordics.