Los Angeles/Lyd & Bilde: Sony har holdt kortene tett til brystet om sine nye TV-modeller usedvanlig lenge i år. Bortsett fra en sniktitt på deres nye prototype under CES i januar, har detaljene rundt Bravia 2024-sortimentet vært behandlet som de reneste statshemmeligheter. Frem til nå!
Nå kan vi nemlig lette på sløret: Lyd & Bilde deltok på et event i USA rett før påske. Åstedet var Sony Pictures Studios i Culver City, Los Angeles, og anledningen var lanseringen av Sonys nye TV- og hjemmekinoprodukter for 2024, deriblant modellene Bravia 9, Bravia 8 og Bravia 7, under tittelen «Cinema is coming home».
Forrige gang vi besøkte dette studioet var for 11 år siden, da Sony introduserte noen av sine første 4K TV-er. Så det var å høy tid med et gjensyn!
Sony Bravia TV 2024: Vil bringe kinofølelsen hjem
Men vent nå litt – hvorfor har Sony dratt oss hele veien over Atlanteren til USA for å vise frem noen skarve TV-er og lydplanker?
Hensikten er åpenbart å vise sin sterke tilknytning til filmbransjen, men også gi oss bedre innsikt i hvordan – og hvorfor – berømte filmer og serier blir produsert på en bestemt måte.
Sony har tette forbindelser til både den kreative og utøvende delen av filmindustrien gjennom Sony Pictures som produserer filmene, og Sony Professional som leverer filmkameraer, monitorer og annet produksjonsutstyr.
I tillegg var det selvfølgelig en gylden anledning til å kaste glans over de nyeste TV-produktene, og understreke hvorfor det er så viktig at hjemme-elektronikken klarer å gjenskape de beste filmopplevelsene på en troverdig måte.
For å fortelle oss mer, hadde Sony blant annet invitert regissør Joseph Kosinski og filmfotograf Claudio Miranda til scenen. De står bak kjente storfilmer som blant andre Tron: Legacy og Top Gun: Maverick.
Kosinski og Miranda fortalte oss blant annet om hvordan de lykkes med å få inn et Sony Venice filmkamera inn i et F18 jagerfly under Maverick-innspillingen. Og ikke minst om det nitidige arbeidet som legges ned i postproduksjon på blant annet fargegradering.
«Vi kan bruke uker, om ikke måneder, på å fargegradere en film – derfor er det avgjørende at forbrukeren har muligheten til å se den akkurat slik vi hadde tenkt.» sa Joseph Kosinski, og la til: – Jeg elsker det som HDR (High Dynamic Range)nå bringer til stuen, at det er mye høyere kvalitet tilgjengelig for forbrukeren nå.»
For å gi oss mer TV-innhold slik regissørene og produsentene har tiltenkt, introduserer Sony i år flere kalibrerte bildemoduser. I tillegg til dagens Netflix Adaptive Calibrated Mode og Sony Pictures Core kalibrert modus, introduseres også en ny Prime Video Calibrated Mode som sikrer optimale bildeinnstillinger for ulike typer Prime-innhold.
Vil filmverdenen snart gå over til 4000 nits?
Det hører med til historien at Sony Professional nylig introduserte en ny studio mastering-monitor, HX3110, som er – ganske riktig – en LCD-basert monitor.
Bakgrunnen for skiftet skal ifølge Sony være behovet for mer lysstyrke til mastering av HDR produksjoner. Mens den gamle OLED-monitoren BVM-X300 sa stopp ved 1000 nits, klarer den nye modellen å levere 4000 nits kontinuerlig. Og forskjellen er ganske markant.
Sony viste oss testbilder med opptil 4000 nits fargegraderinger, hvor den gamle X300 flatet ut og «klippet» i toppene. Den klarte rett og slett ikke å gjengi de lyseste nyansene av for eksempel sollys.
Interessen i filmbransjen for å produsere og mastre filmer ved 4000 nits har så langt vært moderat: De fleste spillefilmer stopper i dag ved 1000 nits, og til kinosalene holder det vanligvis med 2-300 nits. Men Sony har tro på at flere vil starte med dette, ettersom det nå finnes en pålitelig studiomonitor som klarer strabasene. Ikke minst fordi mye av innholdet går direkte til strømming.
Eller som Hugo Gaggioni fra Sony Professional uttalte: «-Så fort en eller to regissører begynner med å utforske 4000 nits i filmene sine, vil flere hoppe på den vognen».
Gaggioni poengterte også at den høye lysstyrken ikke har til hensikt til å «blende» oss eller gjøre film ubehagelig å se på. Det handler om å hente ut de ekstra nyansene i små lyse partier.
Det var bakgrunnen – nå til TV-modellene!
Sony Bravia 9: Ny toppmodell for 2024
Det har haglet med rykter og spekulasjoner om årets sortiment. Ville årets nye high end modell fra Sony være en videreutvikling av fjoråret toppmodell A95L med QD-OLED, eller har den japanske produsenten skiftet fokus til LCD med MiniLED og lokal dimming?
Den avanserte prototypen vi fikk se på CES kunne tyde på det, og nå har vi altså svaret: Fjorårsmodellen A95L lever videre, men den nye flaggskipmodellen i 2024 er faktisk en høyavansert MiniLED LCD-TV, og heter kort og godt Bravia 9.
Sony Bravia 9 bruker den nyeste versjonen av Sonys baklys-teknologi – XR Backlight Master Drive. Sony ville ikke avsløre nøyaktig hvor mange dimming-soner Bravia 9 har, men kunne fortelle at den har tre ganger antallet dimming-soner til forgjengeren X95L, og 50% mer lysstyrke.
Sony var tydeligvis aller mest opptatt av å fortelle om den smarte og presise lyskontrollen de har oppnådd på den nye toppmodellen, ved hjelp av en egenutviklet 22 bit driver til LED-diodene. Og vi må innrømme at den nye XR Backlight Master Drive teknologien ser ut til å gi oppsiktsvekkende god og «punktformig» lyskontroll.
Demonstrasjonene vi fikk se ga – akkurat som på CES – inntrykk av svært finmasket, hurtig og presis fordeling av lyset. I tillegg har Bravia 9 et imponerende, nesten OLED-aktig svartnivå, som kanskje er det beste vi har sett fra en LCD-skjerm hittil.
Sony hadde stilt opp Bravia 9 ved siden av blant andre Samsung S95C QD-OLED og LG OLED G3 fra 2023, og nykommeren kom veldig nær studiomonitoren på flere punkter, med en slående skarphet og detaljgrad, i tillegg til at lysstyrken selvfølgelig er meget imponerende.
Sony-skjermen skal angivelig klare 3000-4000 nits i små partier, og dette handler ikke nødvendigvis om å blende deg, men snarere å ha nok «headroom» til å gjengi de aller lyseste HDR-detaljene uten «klipping» og tap av nyanser. Vi fikk se en rekke eksempler på hvordan de mindre kapable skjermene lett kan miste nyanser i de lyseste detaljene, vel og merke dersom innholdet er produsert for å ta i bruk den høyeste lysstyrken.
Den endelige dommen må selvfølgelig vente til vi har hatt Bravia 9 hjemme på testbenken! Det finnes nemlig også rikelig med interessante utfordrere i år, deriblant TCL X955, Samsung QN95D og QN900D, hvor sistnevnte også har 8K-oppløsning. Sony lanserer derimot ingen ny 8K-modell i år, men lar 2022-modellen Z9K løpe videre.
Bravia 8 – ny OLED-TV erstatter A80L
Parallelt med at Sony lanserer nye LCD-skjermer får også OLED-skjermene i premium-klassen en velkommen oppdatering. Den nye Bravia 8 er arvtageren til den populære Bravia A80L. Den får blant annet Sonys nyeste XR videoprosessor med forbedret bildebehandling, og ivaretar det innebygde Acoustic Surface Audio+ lydsystemet, men det er ikke tale om de nyeste OLED-panelene med MLA-teknikk.
Bravia 7 – tar for for X90L
Den nye XR Backlight Master Drive teknologien brukes forresten også i lillebroren Bravia 7, som også er en LCD-TV, og en slags arvtager til den populære og mer prisgunstige X90L-serien. Her ble ikke lysstyrken oppgitt, men Bravia 7 får angivelig 30% mer lys og 8 ganger så mange dimming-soner som forgjengeren. Dermed kan nok dette bli en riktig interessant modell i premium-klassen.
Pris og tilgjengelighet
Sonys nye TV-modeller blir tilgjengelig hos autoriserte forhandlere i løpet av juni 2024. De kan også forhåndsbestilles direkte fra Sony nå. Under kan du se prisene som Lyd & Bilde har fått tilgang til:
Bravia 7 | NOK |
Bravia 7 65″ | 27000 kr |
Bravia 7 75″ | 33000 kr |
Bravia 7 85″ | 40000 kr |
Bravia 8 | |
Bravia 8 55″ | 26000 kr |
Bravia 8 65″ | 33000 kr |
Bravia 8 77″ | 46000 kr |
Bravia 9 | |
Bravia 9 75″ | 47000 kr |
Bravia 9 85″ | 60000 kr |
Se også lanseringsvideoen fra Sony under:
PSST! I tillegg til de nye TV-modellene har Sony nettopp også lansert nye lydplanker og lydsystemer i Bravia Theatre-familien. Dem kan du lese mer om her: