Samsung beholder tronen: 19 år som verdensledende TV-produsent

Samsung har nok en gang sikret seg posisjonen som verdens ledende TV-produsent – men konkurransen blir stadig tøffere.

Samsung beholder tronen: 19 år som verdensledende TV-produsent 3

Samsung var verdens ledende TV-produsent i 2024, for 19. året på rad. (Foto: Samsung)

Samsung Electronics klarte igjen å sikre seg posisjonen som verdens ledende TV-produsent i 2024, for 19. år på rad. Ifølge en rapport fra markedsanalyseselskapet Omdia oppnådde Samsung en global markedsandel på 28,3 % målt i inntekter – ned fra 30,1% i 2023.

Det er ingen mangel på konkurrenter i det tøffe produktsegmentet for TV: landsmannen LG Electronics hadde 16,1% av markedet, og de kinesiske utfordrerne TCL og Hisense fulgte like bak med henholdsvis 12,4% og 10,5%, mens Sony kom på femteplass med 5,4%(Merk dog at markedsandelene er basert på inntekter, og ikke antall solgte TV-apparater). Men Samsung klarte altså å bevare topplasseringen, takket være satsingen på QLED-TV og OLED-TVi premium- og high-end klassen, i et bredt utvalg av skjermstørrelser.

Fra CES 2025. Klarer Samsung å kapre TV-tronen i år også? (Foto: Audun Hage)

Samsung dominerer premium-markedet for TV

Samsung fortsetter å være en sterk merkevare i den litt mer eksklusive delen av TV-markedet: I premiumklassen (TV-er som koster over 2 500 dollar) hadde selskapet en imponerende markedsandel på hele 49,6 %. I kategorien for «ultra-store» TV-skjermer (75 tommer og større) lå markedsandelen på 28,7 %.

Samsung solgte 8,34 millioner QLED-TV-er i 2024, og sikret seg 46,8 % av markedet. OLED-salget økte også betydelig med 1,44 millioner solgte enheter, en vekst på 42 % fra året før. Erkekonkurrenten LG er imidlertid fortsatt overlegen i denne kategorien, med 3,18 millioner solgte TV-er og 52.4% markedsandel i OLED-segmentet. Flere av Samsungs OLED-skjermer bruker paneler fra LG Display, i tillegg til «QD» OLED-paneler fra Samsung Display.

Les også Mer premium-TV fra Samsung i 2024 Vil satse tungt på QLED- og OLED-skjermer fremover.

Vision AI: Årets TV-er blir enda smartere

Samsung er fortsatt blant de mer innovative produsentene i TV-bransjen, og det er en posisjon selskapet ikke ser ut til å gi slipp på med det første. Mange av modellene bruker AI-teknologi for å forbedre bilde og lyd, og finessene blir stadig mer avanserte.

Samsung Vision AI bruker kunstig intelligens for å forbedre bilde og lyd på forskjellige vis. (Foto: Samsung)

En annen nyhet i år er at Samsung utvider sin Art Store til flere TV-modeller. Den digitale kunstbutikken var tidligere eksklusiv for The Frame, men i år blir den også tilgjengelig på Neo QLED- og QLED-modellene. I tillegg utvides Frame-familien med en ny premium-modell – The Frame Pro.

Les også Slik blir årets nye TV-er fra Samsung Blant årets TV-nyheter fra Samsung er en ny, råere Pro-versjon av folkefavoritten The Frame.

Avanserte OLED og LCD TV-er

For de ekstra kresne knyttes det særlig høye forventninger til de nyeste OLED-modellene fra både Samsung. Da vi besøkte CES ble vi temmelig imponert over flaggskip OLED-TV-en Samsung S95F, som bruker det nyeste QD-OLED panelet med kapasitet for opptil 4000 nits. LG svarer med en ny teknikk kalt Primary RGB Tandem og Brightness Booster som øker lysstyrken i OLED-paneler. Denne teknikken vil tas i bruk av både LG, Panasonic og Philips (kanskje også Sony?) på deres kommende toppmodeller).

I tillegg fikk vi se prototypen på en ny teknikk kalt RGB MicroLED.

En ting er sikkert: vi går et spennende TV-år i møte, så får vi se om Samsung kaprer topplasseringen i år også!

 

Les videre
Exit mobile version