Nordmenn kjøper stadig større TV-er

65 tommer har blitt den nye folke-TV-en, men mange velger enda større, viser ferske tall fra elektronikkbransjen.

LG SIGNATURE OLED 8K ZX Gaming

Nordmenns favoritt-skjermstørrelse på TV fortsetter å stige: Etter at 55-tommerne har vært bestselgeren i flere år, klarte 65-tommerne såvidt å kapre tronen som den mest populære TV-størrelsen i fjor. Det kommer frem i de offisielle salgstallene for 2021, som ble presentert av Stiftelsen Elektronikkbransjen denne uken.

Les også Nordmenn handlet rekordmye elektronikk i 2021 Ny rekord for salget av forbrukerelektronikk
Marte Ottemo og Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Stiftelsen Elektronikkbransjen)

Færre, men større TV-er

Etter en saftig boost i 2020, falt TV-salget tilbake på et normalnivå i 2021. Det totale antall solgte TVer dalte med 13 prosent, fra 430.000 til 368.000 enheter. Samtidig sank verdien med bare fire prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøpte både større og dyrere TV-er. Totalomsetningen for TV endte på 3,32 milliarder kroner, mot 3,45 milliarder i 2020.

65-tommerne fikk en markedsandel på 29,6 prosent(opp fra 26,8 prosent i 2020), mens 55-tommerne falt til 29,2 prosent(ned fra 32 prosent i 2020). Men kanskje vel så interessant er det at de virkelig store TV-ene – over 70 tommer – økte videre, og tok en 12% andel av tv-markedet.

Drøyt 92% av TV-ene som ble solgt i 2021 var av typen LCD. Her ser vi en QLED LCD-TV fra Samsung. (Foto: Samsung)

LCD er fortsatt den ledende teknologien i antall (92 %), mens OLED-TV står for rundt åtte prosent av TV-salget. For øvrig hadde hele hele 90 prosent av de solgte TV-ene 4K-oppløsning. 8K-TV fortsatt utgjør en liten del av markedet, med to prosent andel målt i antall, og 3-4 prosent av salget målt i verdi.

Lurer du på hvor stor din neste TV bør være? Sjekk ut vår guide til skjermstørrelser!

Les også Hvor stor bør TV-en være? Den definitive guiden til skjermstørrelsen.

Les videre
Exit mobile version