LGs OLED-TV-er er allerede kjent for sin slanke design og imponerende bildekvalitet, der spesielt G-serien er laget for å ta seg ekstra godt ut på veggen. Nå lanserer LG et samarbeid med Artlume, en plattform for digital kunst og AI, som vil gjøre det mulig å vise alt fra klassiske mesterverk til moderne fotografier og AI-generert kunst på skjermen.
LG tilbyr fra før en såkalt Galleri-modus på noen modeller, der man kan vise pausebilder når TV-tittingen er skrudd av. Og nå utvides mulighetene altså til å vise mer originale og «kunstneriske» motiver: Artlume har angivelig mer enn 15.000 kunstverk å velge mellom.
Skreddersy din egen kunstutstilling
Artlume-katalogen blir tilgjengelig på nyere LG Smart TV-modeller gjennom et abonnement. Blant høydepunktene er verk fra National Portrait Gallery i London, og Ashmolean Museum.
Artlume-appen lar brukerne velge sine favorittbilder og sette sammen personlige kunstutstillinger. Plattformen inkluderer også en AI-funksjon som gjør det mulig å lage egne unike kunstverk basert på tekstbeskrivelser.
– LG er den perfekte samarbeidspartneren for oss, ettersom vi deler visjonen om å bringe kunstens skjønnhet inn i menneskers liv, sier Patrick Ashworth, grunnlegger og CEO av Artlume.
Chris Jo, senior visepresident for plattformvirksomhet i LG, legger til:
– Vi ønsker å revolusjonere hvordan folk opplever kunst. Gjennom samarbeidet med Artlume skaper vi merverdi for våre kunder ved å bringe fantastiske kunstverk rett inn i stuen.
Pris og tilgjengelighet
Artlume-tjenesten lanseres globalt i løpet av desember, og blir i første rekke tilgjengelig på LG 2020-modeller med WebOS 6.0 eller nyere. Abonnementsmodellen inkluderer et premium-abonnement til 3,25 euro per måned eller 47,88 euro per år, som gir full tilgang til hele kunstkatalogen. Men det skal også finnes en gratisversjon med et begrenset utvalg av kunstverk.