Hvis det er opp til internettgiganten Google, er det snart slutt på å kaste seg ned i sofaen og zappe rundt på TV-kanalene, mens man lurer på hvem som kjøper all den dritten det reklameres for på skjermen.
For alle reklamene vil være målrettet mot deg – og bare deg. Så forvent fristende tilbud, og si samtidig farvel til tanken om å være anonym foran fjernsynet.
I første omgang kommer de personlige reklamene kun til å gjelde TV-seere i Kansas City i USA. Her prøvekjører Google et system til sporing av TV-seernes vaner hos abonnenter på Google Fiber, som er Googles egen lyslederbaserte internettforbindelse.
Når reklamepausen i et program starter, vil Google-titterne i Kansas fremover få vist reklamer på skjermen, som er tilpasset deres adresse, typen program og deres personlige TV-vaner.
Google ser deg
Som private internettbrukere kjenner vi Google for sin søkemaskin og et overflodshorn av fremragende gratistjenester. Men Google er samtidig verdensmester i å samle inn, utnytte og videreselge informasjon om sine milliarder av brukere. Alt du foretar deg, mens du er logget inn på din Google-konto, blir registrert, og inngår i Googles meget nøuaktige profil av deg. Og fremover vil det også gjelde TV-reklamer – i hvert fall hvis du bor i Kansas, USA.
Kilde: Adweek