4K oppløsning – hvor står vi nå?

De siste fem årene har bransjen skrytt av å støtte 4K oppløsning. Først nå er utstyret klart for innholdet.

4K oppløsning – hvor står vi nå? 2

Regrets wrong doing. Closeup portrait silly young man, slapping hand on head having a duh moment isolated on gray background. Negative human emotion facial expression feeling, body language, reaction

4K og UHD. Du ser logoene overalt. De betyr begge det samme, nemlig fire ganger høyere pikseloppløsning enn vanlige HD-TV-er, og er hva TV-produsentene selger som høyere kvalitet om dagen. Og på store skjermer ser den nye Ultra HD-oppløsningen fantastisk ut! Problemet for folk som var tidlig ute med å skaffe seg en dyr og råflott UHD-TV, er at de aldri får opplevd skjermens sanne potensial.

 

I de siste årene har bransjen ropt – og vi har skrevet – så mye om 4K Ultra HD-oppløsning, at man får inntrykk av at det for lenge siden har blitt den nye standarden. Sannheten er at det har vært full forvirring rundt formatet, og at vi først nå er i ferd med å få en standard.

Ser du denne logoen, vet du at produktet støtter 4K Ultra HD-oppløsning. Eller gjør du det…?

Hva er 4K Ultra HD?

4K er opprinnelig en bildeoppløsning brukt på de råeste digitalkinoene, hvor 4K er en forkortelse for den horisontale bildeoppløsningen på 4096 piksler (4096 x 2160). Tilbake i 2010 begynte man så smått å snakke om at 4K kunne være på vei inn i konsumentmarkedet, og i 2011 ble det klart at de første TV-ene med 4K-paneler var på vei. Da med 3840 piksler i bredden i stedet for 4096, slik at man enkelt kunne doble Full HD-oppløsningen i begge retninger. Den nye konsumentoppløsningen skulle også bli kjent som Ultra HD, eller UHD.

 

Mangel på kilder

Da de første Ultra HD-TV-ene kom, var stillbilder omtrent det eneste tilgjengelige bildematerialet. Alt videomateriale var av lavere oppskalering, som TV-en måtte strekke ut til å fylle panelet. Etter ganske kort tid kom konsumentvideokameraene med superoppløsning, så man kunne se hjemmeproduserte filmer med sylskarpe bilder. Da begrenset til maksimalt 30 bilder i sekundet, ettersom HDMI 2.0 var nødvendig for å få høy nok båndbredde til høyere bildefrekvenser. Den nye HDMI-standarden var på vei, men hadde ennå ikke kommet. Greit nok, filmene som vi kjenner dem har aldri hatt høyere bildefrekvens uansett. Men hvor ble det av Hollywood-filmene og –seriene med superoppløsning?

(Foto: Produsenten)

Kopibeskyttelse gir hodebry

Først i 2014 fikk vi de første kommersielle titlene i 4K Ultra HD, takket være Netflix. Men bare på TV-er med innebygd Netflix-app med 4K-støtte, noe som slettes ikke gjaldt alle. Bare TV-er fra sommeren 2014 og nyere støtter dette.

 

Ultra HD-TV-er eldre enn 2014 vil faktisk aldri kunne støtte kommersielt innhold med full oppløsning. Med eller uten HDMI 2.0 er det nemlig noe enda viktigere som gjelder: TV-en må støtte den nye kopibeskyttelsen HDCP 2.2. Blant annet er min egen Sony-TV (X900A) for gammel, og vil aldri kunne vise kommersielt Ultra HD-innhold (hvis man da ikke pirat-nedlaster det!). Og det er synd, for bildekvaliteten ellers er ekstremt bra, selv sett i forhold til dagens beste TV-er. Å utelukkende se på oppskalert HD-innhold føles like nyttig som å spille MP3-filer på verdens dyreste stereoanlegg.

 

4K Blu-ray

Nå som 4K Blu-ray-formatet endelig er på vei, vil det i stor grad diktere hva fremtidige TV-er må støtte. Det er åpenbart at HDMI 2.0 og HDCP 2.2 må være på plass, hvilket gjelder så å si alle Ultra HD-TV-er som selges i dag. I tillegg vil vi se stadig mer til såkalt HDR – High Dynamic Range. Dette går kort fortalt ut på at TV-en støtter utvidet gråtoneskala – altså svartere svart og hvitere hvitt, og flere steg imellom. Det dikterer også en del andre ting hva fargegjengivelse og båndbredde angår, vi kommer tilbake til dette i en egen artikkel om HDR. Men i motsetning til HDCP 2.2 er man ikke er avhengig av at TV-en støtter spesifikasjonene for å kunne vise innholdet fra filmene. Det gir bare enda bedre bildeopplevelse hvis den gjør det.

Ultra HD Blu-ray-spillerne definerer for alvor standarden for den nye superoppløsningen. Men TV-er eldre enn 2014 vil ikke kunne vise de ekstra pikslene. Foto: Samsung

Vi kan derfor nå endelig kjøpe en ny 4K-TV eller -projektor, og være sikker på at vi kan få sett innholdet fra de kommende Hollywood-storfilmene i Ultra HD-oppløsning.

 

Bransjen begynte i feil ende

Er vi glade for måten utviklingen har gått på? Ikke i det hele tatt. Her har bransjen startet i feil ende, og snakket om sluttresultatet før man ble enige om veien å gå for å komme dit. Det er lett å lage et TV-panel med nok piksler. Men de første Ultra HD-TV-ene var dyre, typisk 40.000 kroner og oppover. Da føler man seg fort lurt, når det viser seg at den ikke kan brukes til å se Ultra HD-innhold på, når endelig kildematerialet begynner å komme ut.

 

Det gjelder ikke bare TV-ene. Det samme kan man nemlig si om både HDMI-svitsjer og hjemmekinoreceivere som siden 2011 har skrytt på seg å støtte 4K videosignaler. En ting er at båndbredden er der. En helt annen ting er denne forbaskede kopibeskyttelses-protokollen.

 

Bransjen trodde nok ikke selv at det skulle ta så lang tid – fem år – før Blu-ray-formatet i superoppløsning skulle bli klart. Men det er en fattig trøst for de av oss som var tidlig ute med å kjøpe Ultra HD-TV.

Les videre
Exit mobile version