Nordmenn kjøper elbiler som gale, og da spesielt i segmentet for mellomstore SUV-er. Toyota har ikke vært representert på listen ennå, fordi de rett og slett ikke har en aktuell elbil – ennå. Likevel har de faktisk den nest mest solgte bilen for 2021, med den eneste bilen som ikke er en helelektrisk modell – nemlig RAV4. Klart de er sugne på førsteplassen, og den kommende elektriske crossoveren med det kryptiske navnet bZ4X kan være løsningen. I hvert fall når vi ser hva den koster!
Det er bare én ting som taler imot…
Respektabel ytelse
Toyota bZ4X har fornuftige spesifikasjoner, for å treffe folk flest. Med 204 hestekrefter akselerer forhjulstrekken til 100 km/t på 7,5 sekunder. Går du for firehjulstrekken, snakker vi 218 hk og 6,9 sekunder. Det er ikke akkurat sportsbilegenskaper, og neppe noe for den som ønsker at en bil først og fremst skal være gøy. Men mer enn nok til trygge forbikjøringer, og til å komme frem hvor du ønsker. Med andre ord, gull for folk flest!
Rekkevidden oppgis til 444-511 km etter WLTP-målene for forhjulsdrift, avhengig av utstyrsnivå. Firehjulstrekken klarer 415-466 km. Dette med en batteripakke på 71,4 kWt.
Toyota bZ4X er med andre ord ikke blant bilene som går aller lengst, og legger seg noe bak konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Ford Mustang Mach-E. Og Tesla Model Y. Men ikke med veldig mye, og på vinterhalvåret er vår erfaring at de fleste elbiler uansett vil legge seg mellom 300-400 km et sted. Det spiller med andre ord ikke så stor rolle.
Derimot lover Toyota at batteripakken holder 90 prosent kapasitet etter 10 år eller 240.000 kilometer. Skulle du om noen år være heldig å se en million kilometer på telleverket, skal batteriene fortsatt ha minst 70 prosent kapasitet!
Lav pris
Dessuten knuser Toyotaen alle sammen på pris, avhengig av hva slags utstyrspakke du velger:
Forhjulstrekk koster fra 399.900 kroner for enkleste utstyrspakke, 455.400 kr for Active Tech-pakken, mens en fullutstyrt Active Tech Bitone koster 475.400 kroner.
For firehjulstrekk må du ut med 438.500 kr for innstegsmodellen Active, mens Active Tech koster 482.500 kr. Active Tech Bitone ligger på 502.500 kroner, mens det også kommer en Executive og Executive Bitone over der igjen, til henholdsvis 508.500 og 528.500 kroner.
Hva som ligger i de ulike utstyrspakkene, får vi vite litt senere.
Til sammenligning starter Volkswagen ID.4 på 414.100 kroner for forhjulstrekk og 475.100 kroner for firehjulstrekk (GTX). Startpris for tilsvarende batteristørrelse på Skoda Enyaq er 482.000 kroner for bakhjulstrekk og 508.200 kroner for firehjulstrekk.
Som vi alle vet er startprisen sjeldent det man ender opp med, når man bestiller bil. Og i tilfellet Toyota bZ4X er det også flere utstyrsnivåer å velge blant, for eksempel kan du velge lydanlegg fra JBL. Hva prisnivået på de mest aktuelle utgavene blir, får vi vente å se.
Steer by wire
Det mest spennende ekstrautstyret på Toyota bZ4X kanskje den såkalte «steer by wire»-teknologien, hvor ratt og hjul er elektrisk forbundet i stedet for mekanisk. Det gir mulighet for en mye mer tilpasset styring, hvor svingradiusen endres etter hastighet. Du trenger ikke dreie på rattet som en gal for å ta en u-sving, men bilen vil likevel holde seg stabil på motorveien, selv om du skulle skjelve litt på hånden.
Infotainmentsystemet
Infotainmentsystemet baseres på Toyota Smart Connect, som betyr at det hele tiden er tilkoblet, med sporadiske oppdateringer som skjer direkte gjennom luften (OTA). Her får du CarPlay og Android Auto trådløst, og dessuten appstyring med MyT-appen.
Soltak eller solceller
Som ekstrautstyr skal du kunne velge soltak, eller til og med solceller på taket. Disse lader direkte den store batteripakken, og skal under optimale forhold (ikke nordiske) kunne tilføre nesten 2000 kilometer ekstra rekkevidde i løpet av et år. Dette i motsetning til for eksempel soltaket på Hyundai Ioniq 5 P45, hvor soltaket lader det lille 12-voltsbatteriet.
150 kW hurtiglading
Hurtiglading skjer med 150 kilowatt, og Toyota lover at bilen vil holde samme temperatur på batteriet som inne i kupeen, for optimal ladehastighet – også om vinteren. Dette er vi spent på, for ikke alle har holdt det de har lovet er. For eksempel lader undertegnedes egen Hyundai Ioniq 5 meget tregt om vinteren, selv om den har en funksjon som skal varme batteriet om vinteren. Hittil har den ikke funket som den skal, og vi ser at flere bilmodeller sliter med ladehastighet om vinteren. Klarer Toyota denne bragden, vil du nok merke at 150 kW er en helt respektabel hastighet.
Derimot er det litt skuffende å se at hjemmelading skjer med maksimalt 6,6 kW. Dette er temmelig tregt for et såpass stort batteri, her skulle vi helst sett minst 11 kW.
Begrenset lasteplass
Kupeen skal være stor nok til at voksne kan sitte komfortabelt både foran og bak. Hva en familie får pakket med seg på fjelltur er derimot litt beskjedent. Og det kan faktisk være den avgjørende faktoren, som hindrer Toyota å ta førersetet i kampen om markedsandelene. Her til lands lider vi nemlig av bagasjeplassfetisjisme!
Bagasjerommet på bZ4X rommer nemlig bare 452 liter, bare litt mer enn Nissan Leaf og et godt stykke bak VW ID.4 og Skoda Enyaq. Andre biler med tilsvarende bagasjerom er Nissan Ariya og den kompakte Renault Megane E-Tech.
Trenger du mer plass, må du skaffe deg takboks, som gir maks 75 kilo ekstra på taket, eller hekte på en liten tilhenger på maksimalt 750 kilo, fullt lastet.
Er du mindre avhengig av lasteplass, er det en stor sjans for at Toyotaen vil treffe bra, når man måler pris mot ytelse.
Toyota bZ4X kommer sommeren 2022, og kan reserveres nå. Selve bestillingen åpner den 1. april.