Ikke overraskende ligger NASAs måneprogram etter skjema og over budsjett. Det ser ikke ut til at raketten vil være klar i tide til å begynne å frakte utstyr og byggematerialer til månen. Ifølge NASA vil de i stedet sette sin lit til private operatører som Blue Origin og SpaceX som transportører.
Et av oppdragene blir å levere et månekjøretøy slik at astronautene kan bevege seg rundt i et rimelig tempo og frakte utstyr. Men NASA vil ikke la noen amerikansk bilprodusent lage månekjøretøyet. Ifølge AutoEvolution skal Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) i stedet bygge et kjøretøy som tåler trykket.
I dette tilfellet samarbeider JAXA med den japanske bilprodusenten Toyota om å utvikle kjøretøyet. Dette ble annonsert allerede i 2019, og siden da har det gjennomgått flere endringer. For øyeblikket ser det ut til at det blir et større kjøretøy med plass til to astronauter og utstyr. Månebilen har fått navnet Lunar Cruiser, et tydelig nikk til Toyota Land Cruiser.
Selvfølgelig jobber Tesla også med en månebil, som de kaller Eagle. Men med tanke på hvor forsinket alle Elons bilprosjekter pleier å være, er det ingen som tør å vedde på at den blir klar i tide. Derfor er det sannsynlig at SpaceX vil bli tvunget til å levere en Toyota til månen, til Elons store fortvilelse.