Tiden da man brukte nettsteder som hotels.com og booking.com for å finne hotell og deretter Momondo eller Google Flights for å finne ut hvordan man kommer seg dit, kan være forbi. Stadig flere bruker AI-chat for å få hjelp til å planlegge ferien, men kanskje først og fremst for å få tips om passende reisemål og morsomme aktiviteter.
Ifølge en undersøkelse gjort av hotels.com er reiser det området der flest brukere synes KI er nyttig. En femtedel (21 %) har allerede brukt KI til reiseplanlegging, og nesten halvparten (47 %) er interessert i å bruke ChatGPT til å planlegge sin neste reise. Her er områdene de ønsker hjelp til:
- Hjelpe meg med å finne ut hvor jeg bør dra (37 %)
- Hjelpe meg å spare tid (31 %)
- Hjelpe meg å finne aktiviteter og ting å gjøre (31 %)
- Hjelpe meg med å finne overnatting som passer mine behov (33 %)
- Hjelpe meg med å sammenligne flyalternativer (30 %)
- Hjelpe meg med å bestille reisen (21 %)
- Hjelpe meg med å kontakte kundeservice (14 %)
- Hjelpe meg med å endre eller avbestille bestillingen min (12 %)
- Annet (13 %)
Hvis du er moderne nok til å bruke KI i planleggingen, vil du sannsynligvis bo på et høyteknologisk hotell. Her er noen de anbefaler:
Hotel Puerta América i Madrid er en hyllest til futurismen med superdesignede rom som ser ut som om de er hentet fra en sci-fi-film.
CityHub Amsterdam er et pod-hotell der et elektronisk armbånd brukes som nøkkel og til å bestille drikke.
YOTEL New York Times Square har har automatisert innsjekking og en robot som håndterer bagasjeoppbevaring.
Eccleston Square Hotel i London har nettbrett på rommet, en skjerm innebygd i baderomsspeilet og automatiske gardiner.
Henn na Hotel Kyoto Hachijoguchi i Kyoto, Japan, har humanoide roboter i resepsjonen og smarthjem-teknologi på rommene.