Man skal ikke lengre tilbake enn til 2010, for å se at noen trender forsterker seg mens andre forsvinner. Ta for eksempel smartmobiler. I 2010, ikke mer enn tre år etter den første iPhone, var det globale markedet på hele 267 millioner solgte smartmobiler. Et svimlende tall om man kikker enda noen år tilbake i tid.
Men spol frem tre år til 2013 og …..trommehvirvel….. BANG! 994 millioner smartmobiler. På tre år vokste markedet med nesten fire ganger og i år venter de skarpeste analytikerne at det kommer til å bli solgt 1,4 milliarder smartmobiler. Det er fem ganger så mange som i 2010.
Det er lov å si at salget flater ut, og at den eventyrlige veksten ser ut til å ha avtatt, men det er mange andre produktkategorier som står overfor en god vekstperiode.
Kjempesalg av hodetelefoner
Ta hodetelefoner for eksempel. Hver gang vi skriver om hodetelefoner, ser vi klart at dere er mer interessert nå enn for bare et par år siden. Tallene på nettsidene forteller oss at det er en større bevissthet og mer søken etter kunnskap om hodetelefoner.
Les våre hodetelefontester her.
Det forteller også tallene fra analysebyrået GfK. De samler tall og analyserer markedene for å finne trender slik at de kan kikke i krystallkulen og anslå hvordan markedet for nettopp hodetelefoner ser ut allerede før 2016 er omme.
GfKs globale direktør for forbrukerelektronikk, Jürgen Boyny, fortalte 380 pressefolk på IFA Global Press Conference 2016, at tallene for akkurat hodetelefoner skal opp med nesten 100 millioner fra tre år tilbake. Altså fra 236 mill i 2013 til 334 millioner hodetelefoner i år.
Tallene for Bluetooth-høyttalere er ikke på langt nær like store, men GfK mener likevel at veksten er eventyrlig. I år kommer dere til å bidra til salget av 42 millioner Bluetooth-høyttalere. For tre år siden var tallet 9 millioner.
Les tester av Bluetooth-høyttalere her.
Smartklokker er vinneren
Kikker man seg over skulderen, bare tre år tilbake, var smartklokker nesten ikke å finne i noen salgsstatistikker. De fantes, men det var før Apple lanserte sin Apple Watch, som dro opp markedet fra beskjedne 4,5 milloner smartklokker i 2014, til 18,7 millioner i fjor. I venter Boyny og hans team at tallet ender i overkant av 38 millioner solgte smartklokker.
Det stopper ikke der. Får Boyny rett, dobles nesten salget til 74 millioner neste år.
Mye av veksten skal Apple Watch ha æren for. GfK og andre analytikere mener at Apple alene har over halvparten av markedet for smartklokker, men en vekst for smartklokker med Android Wear, kommer til å spise av Apples andeler og bidra til veksten.
Les tester av smartklokker her.
Treningsarmbånd er ikke med i analysene, men også her mener flere analytikere at vi kommer til å kjøpe flere av dem i år og neste år.
De siste tre månedene av 2015, solgte Apple flere klokker alene, enn hele den sveitsiske klokkeindustrien til sammen (8,1 vs 7,9 mill.) Det ga Apple Watch en markedsandel på 63 prosent, foran Samsung med 16 prosent.
Jürgen Boyny og mange andre analytikere mener at markedet kan vokse mye mer, når flere modeller med større prisspenn, bedre batteritid, bedre finish, design og funksjonalitet, kommer i butikkhyllene.
Har du ikke kjøpt smartklokke før, er det med andre ord stadig mer sannsynlig at du er en av dem som kommer til å gjøre det.
Reisen til IFA Global Press Conference 2016 ble betalt av IFA og Messe Berlin.