Samsung er kjent for mye, men noen verdensener innenfor lyd har de aldri vært. Det ønsker de nå å gjøre noe med, etter å ha åpnet lydlaboratorium i Santa Clarita utenfor Los Angeles, ved navn Samsung Research America. I 2013 headhuntet de Allan Devantier ut fra Harman-konsernet, hvor han både hadde jobbet som sjefsingeniør hos Infinity og mest nylig sjef for akustisk forskning hos Harman International.
Men hvorfor akkurat Los Angeles-området, fremfor eksempelvis Silicon Valley?
– Los Angeles er lydbransjens hovedstad. Hollywood er her, og lyd er en stor del av filmbransjen. Det er en del verdensberømte opptaksstudioer her, og interessant nok er Audio Engineering Society, den profesjonelle organisasjonen for folk som utvikler høyttalere, startet faktisk i L.A.-området. Vi har mange store selskaper som kun driver med lyd i proffbransjen, og i det hele tatt er dette virkelig hovedbasen for lydbransjen. Så å bygge et laboratorium i Los Angeles var for meg helt åpenbart, og vi har fått tak i de beste folkene, kunne direktør Allan Devantier fortelle oss under vårt besøk tidlig i november.
Flere relevante selskaper å hente arbeidskraft fra, med andre ord. Som sagt, så gjort, og den nye avdelingen har hentet inn folk fra flere anerkjente fabrikanter som Harman, Bang & Olufsen, Brüel & Kjær og Listen.
– Vi har bygget fantastiske fasiliteter. Vi har to toppkvalitets ekkofrie kamre, to lytterom, og vi har bygd opp et lag med profesjonelle fra lydbransjen, fra både den profesjonelle siden og fra konsumentdelen. Vi har fått inn talent av virkelig topp kvalitet.
Rimelige produkter med dyr lyd
Samsungs ønske er å lage virkelig god lyd ut av produkter som ikke koster skjorta. Det dreier seg om å kombinere akustisk og elektrisk kunnskap med topp teknologi og målefasiliteter, og forsøke å pakke inn dette i en pen og prisvennlig innpakning. Samsung har mulighet for å gjøre blindtest med fire høyttalerpar om gangen, som står plassert på to karuseller, slik at man med fjernkontroll kan bytte fra par til par, og de står på nøyaktig samme plassering og akse i forhold til øret. Det hele foregår bak svarte duker, så testobjektet aldri vet hvilket par man hører til enhver tid. Dermed kan man plotte inn hva man liker best. Akkurat denne fasiliteten var ikke i bruk da vi var på besøk, men vi fikk vite resultater fra tidligere tester, at blant fire high-end høyttalerpar var det alltid de samme to som ble rangert i toppen, og alltid den samme høyttaleren som skåret dårligst, uansett om lytterne hadde trente eller utrente ører, eller hvor de var fra i verden.
– Det er med andre ord en myte at asiater, europeere og amerikanere foretrekker ulike klangbalanser, noe som avsløres når man lytter helt blindt, sier Allan.
Ekkofrie kamre
Som Allan nevnte har Samsung ikke bare ett, men to ekkofrie kamre. Slike er nødvendig for å måle en høyttalers frekvensrespons og resonanser. Det ene kammeret har alle veggene inkludert tak og gulv fulle av utstikkende glassfiberkiler. Dette brukes til måling av høyttalere. Det samme gjelder det andre kammeret, bortsett fra den ene veggen, som har en stor glatt flate, som kan åpnes, for å montere på en TV. Her skal man nemlig måle hvordan TV-er og lydplanker låter i veggmontert tilstand. Disse måles i begge kamrene, slik at man kan finne en fin mellomting for hvordan lyden skal justeres.
2015-modellene blant lydplanker og TV-er har alle vært igjennom lydjusteringer som resultat av det nye laboratoriet, og har dermed fått renere lyd enn tidligere generasjoner. Vi fikk en demonstrasjon av en TV-modell fra 2014 og en fra 2015, og det var stor forskjell på talen, som låt metallisk og tynt på den eldre TV-en, mens den var langt mer naturtro på 2015-modellen. Selvsagt er det fremdeles begrenset hva man får av lyd ut av en tynn skjerm, men klar tale var det i hvert fall.
Rundstrålende høyttalere
Når det kommer til rene hi-fi-lydprodukter er det så langt Samsungs nye trådløse multiromhøyttalere med 360 graders lyd som er resultat av forskningen som gjøres hos Samsung Research America. Først ut var de rakettformede R6 og R7, som nå erstattes med de sylinderformede R5, R3 og R1. Og når det gjelder 360 graders lyd, er Allan klar i talen:
– Greia med multiroms lyd er at de fleste bare har én høyttaler i rommet, de setter ikke inn et stereosystem. Romkarakteristikken fra høyttaleren er derfor veldig tørr, og man savner virkelig den andre høyttaleren som ville utgjort et stereopar. Det som er flott med 360-lyd, fordi den fyller rommet så jevnt med lyd… den erstatter ikke stereo fullt ut, men den kompenserer helt klart for den tørre karakteristikken og gjør lyden mer romlig og mye mer tiltalende.
Det låter også bra i stereo, synes han.
– Selvsagt låter det også bra i stereo. Og det låter også fantastisk som surroundkanaler. Det er en mer demokratisk lydkvalitet, det låter bra for flere mennesker og flere steder i rommet.
Teori mot praksis
Da vi ble tatt gjennom alle de tekniske detaljene rundt skapelsen av de rundstrålende høyttalerne, ble alle som var der imponert over hvor mye arbeid og resurser som legges ned i å få en høyttaler til å gjengi lydbildet med så lav forvrengning som mulig, med forsvinnende få og små resonanser. Og man får stor forståelse for hvorfor man ønsker å lage en rundstrålende høyttaler. Både med tanke på å få likest mulig lyd nærmest uansett hvordan høyttaleren plasseres i rommet, og at flere mennesker skal få samme lydopplevelse.
Og etter en demo av de nye produktene i to nye lytterom (som også er resultat av omstendelig arbeid og planlegging), skjønte vi straks at dette konseptet er som skapt for multirom. Selv med høyttalerne plassert midt i rommet var det klar og åpen lyd, og man opplevde nesten nøyaktig samme lydkvalitet uansett hvor i rommet man sto i forhold til høyttaleren. Vi kunne alle sitte rundt høyttaleren som om den var et bål, og alle fikk vi samme lyd.
Jeg synes personlig det kanskje manglet litt energi i bassregisteret, og det var aldri superluftig helt i toppen. En av teknikerne forklarte at på grunn av høyttalernes form, så ruller de av ved rundt 16 kHz i overtoneområdet. Neste steg blir å få dem til å strekke seg helt opp til 20 kHz.
Vi vil teste de nye sylinderformede høyttalerne i mer kjente omgivelser i nær fremtid.
Lydprodukter i fremtiden
Hva vil så fremtiden bringe av lydprodukter fra Samsungs side? På spørsmål om vi etter hvert får se noen dyrere høyttalere, gjerne gulvstående, i en litt dyrere prisklasse, fikk vi dessverre ikke noe ordentlig svar.
– Hensikten for dette laboratoriet er å godkjenne hvert eneste Samsung-produkt som huser en høyttaler. Det er åpenbart mye arbeid. Vi kommer til å være involvert i alle produktene, det kan dreie seg om lyttetester eller å samarbeide med ingeniører fra hovedkvarteret, eller det kan være å gjøre produktutviklingen fra bunnen av. Men, ja, vi kommer til å være involvert i så å si alt, kunne Allan fortelle.
(Både reise og opphold for Lyd & Bildes utsendte journalist er betalt av Samsung.)
Allan Devantier, direktør hos Samsung Research America, forteller om Samsungs nye lydlaboratorium utenfor Los Angeles.
Allan Devantier forklarer litt om deres 360 graders multiromhøyttalere og forbedring av lyden i deres TV-er.