Det er ingen tvil om at musikkbransjen er inne i en ny epoke, hvor strømming troner på toppen. CD-salget synker, og det samme gjør faktisk salget av nedlastbare musikkfiler. Unntaket er høyoppløste musikkformater, som øker.
Les også: Test av 5 platespillere
På den andre siden har vi salget av analog vinyl, som gradvis har økt siden bunnårene 2006 og 2007. Og nå er det på sitt høyeste siden 1996! I Storbritannia har salget av album på LP allerede rundet en million for året, noe som ikke har skjedd i løpet av de siste 18 årene. Dette i følge British Phonographic Industry (BPI), som dessuten spår at salget kommer til å nå 1,2 millioner LP-er før året er omme.
Mens vinylformatet tidligere har vært forbeholdt audiofile, samlere og DJ-er, sies hipsterne nå å stå for mye av hamstringen, som en reaksjon mot de moderne strømmeformatene. Dette i følge Engadget.
Øker også i Norge
Spent på å høre om vinylpilen i Norge også peker like mye oppover, kontaktet jeg daglig leder i platebutikken Big Dipper, Andreas Leine Jakobsen. Og han kan bekrefte at butikken opplever et økt salg av vinylplater så vel som tilbehør.
– Vi har følt det helt siden 2008, da vinylen fikk sitt gjennombrudd på ny, etter mye oppmerksomhet i media. Solskinnshistorien med at vinylplaten hadde begynt å selge igjen ble en motvekt til avisskriveriene om at CD-salget gikk nedover. Butikken vår fikk en helt ny vår. Vi følte at det var voksende interesse for vinyl. Helt siden den gang har det vært voksende salg hvert år, med et høydepunkt rundt juletider. Hvert år tenker man at dette kommer nok ikke til å vokse videre, men vil flate ut. Det har det ikke gjort. Vi har nå blitt mer og mer overbevist, spesielt i år, om at vinylplata øker i popularitet. Platespillersalget hos oss er også stabilt og faktisk økende.
Les også: Lyden suger – fortsatt
Ikke hipsterdrevet i Norge
Er det hipstere som står for handelen?
– Nei, det stemmer i hvert fall ikke hos oss. Her er det nok tvert imot, at vinylmarkedet drives av folk som er over gjennomsnittet interessert i musikk, og vil eie musikken fysisk. Da er vinylen formatet som står igjen. Våre kunder kommer i alle aldersgrupper og typer. Alt fra helt unge folk som skal ha indy og hiphop, til godt voksne og også pensjonister, som skal ha jazzskiver og Pink Floyd. Det har blitt en fin bredde i markedet, og tilbudet av skiver som man får tak i.
Hvor mye har vinylsalget økt?
– Siden oppstarten i 2006 har vi hatt en vekst på rundt 20 prosent hvert år. Men i år ser det ut til å bli enda større, rent omsetningsmessig.
En reell inntektskilde
Omsetningsmessig? Betyr det at vinylplatene har blitt dyrere?
– Noe dyrere har det blitt, og det har sin naturlige forklaring. Prisen på trykkingen av vinyl har gått dramatisk opp. Alle vinyltrykkeriene i verden jobber på sprengt kapasitet, det er ikke nok vinylpresse i verden, slik at tilbudet er lavere enn etterspørselen. I tillegg har dette blitt en ekte inntektskilde for plateselskapene, slik at man har begynt å se på regnestykket på hva man kan tjene på LP-er. Produksjonskostnadene er mye høyere for LP-er, den kan være 40-50 kroner for en plate, mot 8-9 kroner for CD. Vil man kjøpe vinyl, må man finne seg i å måtte betale for det.
Han fortsetter:
– Litt av grunnen til at det var billigere før, da man trodde LP-en ikke hadde livets rett, var at plateselskapene så på det som en søt greie de måtte tilby fans, og artister ønsket å ha vinyl ute. Man så ikke på det som en inntektskilde, men noe man ”sponset”. Nå har det blitt større bevissthet rundt hva en plate bør koste.
Færre storselgere, mer bredde
Hva er det som selger akkurat nå?
– Pink Floyds nyeste album har selvsagt vært viktig for salget. Men vi har også en stor andel av norsk i vår butikk. Torgeir Waldemar har faktisk solgt enda mer enn Pink Floyd-skiva. Så gleder vi oss til neste fredag (5. desember), da er det Motorpsychos Demon Box-slipp. Men trenden er at man nå har færre storselgere, mot at man selger mye mer i bredden. Og det har blitt tøff konkurranse i vinylmarkedet. Vinyl er lettere tilgjengelig enn det noensinne har vært.
– 100 millioner
Hvor stort er vinylmarkedet i Norge?
– Det er vanskelig å vite, da en stor del av tallene ikke fanges opp av statistikker. Utrolig mye av platesalget går ikke via norske butikker, man kjøper på nett – og da mye fra utlandet. Men at det dreier seg om en årlig totalomsetning på rundt 100 millioner kroner, er jeg overbevist om.
Inkluderer det platespillere og tilbehør?
– Nei, nå snakker vi platesalg alene. Men da regner jeg også med brukthandel.
Det må vel bety at det også er gode tider for vinylselgere i Norge?
– Helt klart. Det er vanskelig å få noe tall ut av Platekompaniet, for eksempel, men de selger jo enormt mye vinyl. Dette er en bransje hvor alle butikkene har en vekst, og de som har vært flinke til å omstille seg fra CD-salg og gjort om butikkene til mer rene platebutikker, har klart å skape en ny vår. Det gjelder butikker over hele landet.
Så du spår en fortsatt god tid for vinylen?
– Absolutt. Vinylen har en voldsom vekst, samtidig som CD-salget er i fritt fall. Det er helt klart at vinyl har fått en plass som et nisjeprodukt som mange er interessert i, men det er klart at det store massemarkedet er opptatt av helt andre ting som streaming og nedlasting. Men markedet for vinyl har blitt veldig mye større, og det har økt gradvis i de årene vi har holdt på, siden vi startet opp i 1999. Vi kunne aldri solgt utelukkende vinyl for 10 år siden, dette er en tilpasning vi har gjort i årenes løp.
(Artikkelfoto: Fernando Valença , Flickr)