Motorola demonstrerer Googles Augmented Reality på kommende mobil.
Jonas Ekelund
Google har i løpet av det siste året snakket mye om sitt prosjekt med å utvikle Augmented Reality, hvor fysiske omgivelser blandes med data-generert grafikk. På Lenovos Tech World-konferanse i San Francisco kunne den kinesiske elektronikkgiganten, som eier Motorola og også produserer de kjente ThinkPad laptopene, avsløre at de blir de første til å lansere en mobil som bruker teknologien. Men hvordan fungerer Project Tangos teknologi? Her er en demonstrasjon fra Google I/O-konferansen i mai:
Sensorene i mobiltelefonen kan spore hvordan du beveger deg i tre dimensjoner. Den kan hele tiden måle avstanden til objekter og dermed finne ut hvordan miljøet rundt deg ser ut, samt lage en visuell representasjon av det.
Et praktisk eksempel er innredning av et rom. Avstandsmåleren i telefonen kan måle deg i tre dimensjoner, som betyr at du ikke trenger klatre med stige og tommestokk i hånda.
Dette ble demonstrert live på scenen for å vise hvordan man kan se om en gjenstand ville passet inn i hjemmet.
På pressekonferansen viste boligvarehuset Lowe fram en app som kan vise kunder hvordan møbler ville se ut i deres hjem.
Noe man også demonstrerte ved å først legge et tregulv og deretter møblere det.
Teknologien kan også brukes til læring.
Et eksempel på dette er en app som er utviklet av American Museuem of Natural History som viser tredimensjonale dinosaurer i naturlig størrelse. Appen gjør det også mulig å plassere dem i dine omgivelser.
Selvfølgelig kan teknologien også brukes til spill. Her demonstrerte Google hvordan man kan plassere dominobrikker i sitt eget hjem og få dem til å falle. Raskere enn i virkeligheten og uten behov for opprydning etterpå.