Synes du det er for mye kjedelig, KI-generert innhold på Facebook-veggen din? Bare vent, det blir mye verre!
Meta, som eier både Facebook og Instagram, planlegger å implementere et stort antall kunstige brukerprofiler basert på KI på tvers av plattformene sine i årene som kommer. Selskapets visepresident for generativ KI, Connor Hayes, fortalte Financial Times
“Disse KI-figurene vil i økende grad bli en integrert del av plattformene våre”, sier Hayes til avisen, og legger til at målet er å gjøre interaksjonen med KI mer sosial og underholdende.
De kunstige profilene vil bli utstyrt med profilbilder og biografier, og de vil ha mulighet til både å produsere og dele innhold på plattformene.
Konkurrenten Snapchat har nylig innført verktøy som lar brukerne lage 3D-figurer for «augmented reality», mens TikTok tester et KI-drevet produktsystem kalt Symphony.
Tidligere Meta-innovasjonssjef Becky Owen advarer imidlertid mot potensielle risikoer ved utviklingen, ifølge amerikanske næringslivsmedier.
Uten robuste sikkerhetstiltak risikerer plattformene å forsterke falske narrativer», sier Owen, som i dag jobber som markedsføringsekspert.
For å løse disse problemene har Meta innført et krav om at alt KI-generert innhold på plattformene deres skal merkes.