Det gulaktige skinnet fra gatelysene i filmer som Collateral og Heat, og som setter mye av stemningen, er historie. Los Angeles har allerede skiftet ut store deler av sine gatelys til LED, og New York er like bak.
Som filmskaperguiden nofilmschool.com påpeker, var Michael Mann tidlig ute med å adoptere digitale HD-kameraer til filmingen av Collateral, da de bedre fanget lyset fra Los Angeles’ gatelykter om kvelden enn analoge filmkameraer, noe som var viktig for å skape den riktige stemningen i filmen.
Jamie Foxx, som spilte helten i filmen, brukte til og med en spesiallaget jakke for å plukke opp ulike deler av lysspekteret.
Vel, den gylne fargetonen fra gatebelysningen er borte. LED-lys har nemlig ikke det samme fargespekteret som tradisjonelle gatelykter med natriumbasert lys. Natriumlys har den varme, oransje fargetonen vi kjenner fra belyste gater om kvelden.
LED har et langt mer lineært lysspektrum, nærmere hvitt sollys. Dermed trengs lavere effekt for å lyse opp gatene, som sparer strøm. Og i hverdagen gir LED fordelen av å gi en mer korrekt fargegjengivelse. som billist ser man flere nyanser av fotgjengere, og ansikter er lettere å kjenne igjen på litt avstand.
Filmskapere ser det ikke nødvendigvis som positivt (og LED lyser ikke like godt opp når man betrakter byen fra luften idet man kommer inn for landing). Den oransje gløden som forsvinner, er verken lett eller billig å gjenskape i etterproduksjon, fordi hvis du prøver å øke intensiteten i et fargeområde som ikke er der, så skjer det lite. Dermed kan vi etter hvert måtte belage oss på at fremtidens filmer vil se annerledes ut om kvelden.
Miljøvennlig
Miljømessig er LED helt klart til det bedre, og det estimeres at L.A. sparer 7 millioner dollar årlig i strømutgifter alene og 2,5 millioner dollar i vedlikehold.
Da hjelper det lite for en filmskaper å klage på at skinnet fra gatelysene ikke er det samme.
Kilde: nofilmschool.com
PS: OLED
I en ikke så fjern fremtid kan kanskje OLED-lys (organiske lysdioder) bli løsningen. Teknologien bruker nesten like lite energi som LED, og har i tillegg en enda mer naturlig gjengivelse av hvitt lys. I tillegg inneholder OLED alle sekundærfargene som LED mangler, og som dermed er lettere å justere i etterproduksjon av filmen. Så langt er OLED-lamper svindyre, men man tror at kostnaden vil tangere LED innen 2018. Til Hollywood-filmer med større budsjett kan det tenkes at man allerede nå kan skifte ut gatebelysningen til OLED under filmingen, for å gi bedre kontroll over lystemperaturen i etterbehandling av filmen.