Teknologi står aldri stille, og det kan se ut som om en revolusjon innen elbilbatterier står på trappene. Noen putter stadig større andel silisium i anoden for å få et mer kapabelt batteri, mens andre går helt nye veier.
Faststoffbatteri, med en solid i stedet for flytende elektrolytt, har vært en drøm i over 100 år, men man har aldri klart å sette ideen til virkelighet i stor skala. Et slikt batteri er eksplosjonssikkert og dermed mye tryggere enn vanlige litiumion-batterier. Det skal også ha både kortere ladetider og gi bilen lengre rekkevidde. Utfordringen har vært å gjøre det funksjonelt i romtemperatur og lavere, men Toyota mener å ha løst dette.
Samarbeider med oljeselskap
Toyota samarbeider nå med oljeselskapet Idemitsu i å utvikle materialer som er mer fleksible og dermed motstandsdyktige mot sprekker. Sammen skal de sørge for å skalere opp til masseproduksjon.
I første fase fokuseres det på utvikling av sulfid faste elektrolytter og forberedelse for et stort pilotanlegg. Dette etterfølges av masseproduksjon på anlegget, og til slutt, en vurdering av fremtidig fullskala masseproduksjon.
Toyota faststoffbatteri kan bli stort
Toyota tror på at initiativet representerer et stort skritt mot en mer bærekraftig og miljøvennlig transportsektor. Og at deres batterier kan brukes av alt fra personbiler og motorsykler, til tungtransport.
Håpet er at første steget i masseproduksjon av batteriene starter i 2027, senest 2028. Vi har tidligere vært skeptiske til hvor realistisk prosjektet er, men nå begynner vi å bli spent.
Les mer her.