Enda fetere BMW-lyd

Nye BMW M5 får grom V8-lyd også gjennom høyttalerne.

Enda fetere BMW-lyd 2

Enda fetere BMW-lyd 1

Den bayerske bilprodusenten er kjent for å legge spesiell vekt på lyd under utviklingen av nye biler, og på den mest sportslige utgaven av 5-serien har de tatt det hele et steg lengre.

I motsetning til Audis nye S-modeller, hvor lydanlegget brukes aktivt til å kompensere for veistøy, har BMW valgt å bruke stereoen til å forsterke motorlyden og bidra til en mer aktiv kjøreopplevelse.

I utgangspunktet burde vel en hissig twin turbo V8 med 550 hestekrefter gi nok lyd fra seg, men her får den altså drahjelp fra bilstereoen.

BMWs Active Sound Design teknologi overvåker både motorturtall og belastning, samt lyden fra eksosanlegget. Ved hjelp av en avansert DSP (digital signalprosessor) gjengir den en passende motorlyd gjennom høyttalerene på stereoanlegget. Lydnivået tilpasses fart og kjørestil, slik at en plutselig tråkk på gassen resulterer i umiddelbar respons fra både motor og lydanlegg, og velger man “Sport” eller “Sport+” kjøreinnstillinger forandrer også lydnivået seg deretter.

Den nye lydinnovasjonen får kanskje puristene blant oss til å rynke på pannen, men kan være en smak på fremtiden for dagens lydløse elektriske biler, hvor det kan bli aktuelt å legge på motorlyd både innvendig og utvendig.

Det eneste vi egentlig lurer på er om lyden av M5 også kan brukes til en lovlig form for “chip-trimming” av de mer sparsomt motoriserte utgavene? 520D for eksempel?

Les videre
Exit mobile version