Hva er navnet på verdens mest populære sosiale nettverk? Svaret er enkelt: Facebook – det vet da selv enhver bestemor!
Svaret er enkelt, problemet er bare at det ikke lenger er sant. For mens Facebook siden 2004 har lært over en milliard mennesker på hele kloden å bruke sosiale medier, så er de unge på vei mot grønnere beite. Tenåringer velger i stigende grad bort Facebook til fordel for tjenester som raskere og mer direkte setter dem i kontakt med vennene.
Hos Facebook innrømmer økonomidirektør David Ebersman at spesielt de yngste tenårene har blitt mindre aktive. Og at det totale antall daglige Facebook-brukere har været dalende i tredje kvartal av 2013.
En undersøkelse gjort av analysefirmaet GlobalWebIndex blant tenåringer i 32 land bekrefter tendensen. Her spurte man først hvor stor andel som hadde vært reelt aktive på Facebook (og ikke bare klikket på “Liker”-knappen). Det samlede resultatet var at kun 56 prosent hadde vært aktive på Facebook. I andre kvartal var det totale tallet 76 prosent. Tilbakegangen var størst i Holland, hvor Facebook mistet 52 prosent av de aktive brukerne.
Tenåringer har imidlertid på ingen måte latt nettet bak seg. De har i stedet flyttet til chat- og bildedelingstjenester, hvor man lynraskt kan utveksle bilder og beskjeder med vennene. Og det skjer vel å merke på mobil, via smartmobil-apper.
Kinesisk chat på førsteplass
På førsteplass over de raskest voksende chattjenestene finner vi kinesiske WeChat. WeChat vokste med svimlende 1.021 prosent de to første kvartalene i 2013. Fremdeles er tjenesten imidlertid mest populær i Kina, med 300 millioner registrerte brukere, men firmaet hadde i august 2013 100 millioner internasjonale brukere. Det gjør WeChat til den femte mest populære appen på verdensplan.
En annen stor vinner er videodelingstjenesten Vine, som er eid av Twitter. Antallet aktive tenåringer på Vine vokste med 639 prosent fra andre til tredje kvartal. Fototjenesten Flickr kom på en respektabel tredjeplass med en vekst på 254 prosent.
Skal tenåringene først bruke noe så gammeldags som Facebook, skjer det helst via Facebooks egen chat-tjeneste Facebook Messenger, hvor man kan sende beskjeder direkte, fremfor å legge ut bilder av kattunger på sin tidslinje – og deretter vente en evighet på at vennene liker dem.
I bunnen av hitlisten finner vi fototjenesten Tumblr, som dermed til og med plasserer seg under Myspace. Hvilket må være det nærmeste mot ikke-eksistens man kan oppnå på internett.
Kilde: Forbes