CES 2024: Sonys XR-skjerm for romlig innholdsproduksjon

Den hodemonterte skjermen er et verktøy for innholdsskapere som jobber i 3D-miljøer.

CES 2024: Sonys XR-skjerm for romlig innholdsproduksjon 6

På CES-messen i Las Vegas handlet Sonys åpningstale om hvordan selskapet er et kreativt underholdningsselskap. Dette innebærer å lage produkter for skapere innen musikk, film- og TV-produksjon, visuell produksjon og romlig innholdsproduksjon. Sistnevnte handler rett og slett om å skape 3D-objekter og jobbe i et 3D-rom.

Foto: Sony

Apple har knapt rukket å annonsere lanseringen av sitt Vision Pro mixed reality-headset, før Sony presenterer sin egen «hodemonterte XR-skjerm». Med sine mikroskjermer i 4K OLED, mulighet for transparent video og kontrollere for interaksjon med det du ser på skjermen, høres det ut som en lignende teknologi. Forskjellen er at Sony først og fremst retter seg mot innholdsprodusenter og ikke forbrukere.

Les også Apple Vision Pro kommer tidligere enn forventet Ryktene om store forsinkelser viste seg å ikke stemme.

På innsiden finnes man en Snapdragon XR2+ Gen 2-systemkrets og den nyeste XR-prosessoren fra Qualcomm. I tillegg til å drive skjermene, sørger brikken for brukersporing og registrering av omgivelser. Romlig gjenkjenning bruker 6 kameraer og sensorer, og styres av en ringkontroll som lar brukeren manipulere objekter i den virtuelle verdenen. I tillegg finnes det en pekekontroll som gjør det enklere å peke presist.

 

Sony samarbeider med ulike utviklere av programvare for 3D-produksjon, både innen underholdning og industrielt design. I forbindelse med lanseringen jobbera de med Siemens og deres NX Immersive Designer, en produktutviklingsløsning fra Siemens Xcelerator-porteføljen. Tanken er å tilby oppslukende verktøy for design, gjennomgang og samarbeid innen industridesign.

Systemet lanseres i løpet av 2024, og Sony vil informere om detaljer, spesifikasjoner, lanseringsdatoer og kompatibilitet etter hvert som det blir klart.

Se videoen her

 

Les videre
Exit mobile version