Med en lengde på 4,5 meter – 16 cm kortere enn storebror Enyaq – lover Skoda Elroq å kombinere smidig bykjøring med allsidigheten til en større SUV.
Da jeg selv fikk æren av å sette meg bak rattet, ble jeg møtt av en god dose kompakt luksus. Interiøret har et mye mer premiumpreg enn for eksempel Volkswagen ID.3, med et ratt som er en fryd å holde i. Den nye, skriftbaserte logoen på midten av rattet er en smakfull detalj, og når det gjelder fysiske kontroller har Skoda funnet en gyllen middelvei: flere enn en minimalistisk Tesla, men uten å overdrive som i Toyota bZ4X, som i større grad minner om en Casio-klokke med kalkulator. I Skoda Elroq er det – som i Enyaq – knapper akkurat der du trenger dem, verken mer eller mindre.
Tre varianter
Elroq kommer i tre utgaver, som skal tilfredsstille hver sin kundegruppe:
- Elroq 50: 374 km rekkevidde, perfekt for bykjøring og en og annen fjelltur
- Elroq 60: Opptil 418 km rekkevidde for den som vil litt lenger
- Elroq 85x: Firehjulsdrift med 560 km rekkevidde for de som liker å kjøre langt
Innstegsmodellen Elroq 50 byr på 170 hk, en rekkevidde på 374 km (WLTP) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto). Elroq 60 øker ytelsen til 204 hk, rekkevidden til inntil 418 km og batteristørrelsen til 63 kWh (59 kWh netto). Begge har bakhjulsdrift. Toppmodellen Elroq 85x skiller seg ut med firehjulsdrift, hele 285 hk og en lengre rekkevidde på inntil 560 km, takket være et 82 kWh (77 kWh netto) batteri.
Alle modellene har en hengervekt på 1000 kg, bortsett fra 85x som kan trekke 1200 kg.
God bakkeklaring
Med en bakkeklaring på 18,6 cm og tilhengerkapasitet på opptil 1200 kg (for toppmodellen) viser Elroq at den er bygget for norske og nordiske forhold. Dette er ikke bare en urban dagsbil, men en fullblods kompakt-SUV som kan takle det meste.
Blåtur – for en spontan roadtrip
Skoda har skjønt at man også trenger litt gøyal teknologi for å heve øyebryn, og i så måte har de implementert en funksjon kalt «Blåtur», som gir ekte merverdi til hvordan vi kan planlegge reiser på. Denne AI-drevne reiseplanleggeren kan beregne spontane dagsturer basert på dine preferanser og tilgjengelig tid. Tanken er at du i stedet for å ta den vanlige ruten du alltid gjør, kan bli geleidet innom interessante stoppunkter og utsiktsposter på veien.
– «Blåtur» er utviklet for å hjelpe kundene våre oppdage nye steder og opplevelser i nærområdet, forklarer Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Skoda i Norge. – Funksjonen kan foreslå alt fra fantastiske utsiktspunkter til hyggelige kafeer som kanskje ikke står øverst på TripAdvisor.
Sara Persson, produktsjef for Skoda i Norge, legger til:
– «Blåtur» er faktisk norskutviklet, men har virkelig blitt godt mottatt av Skodas hovedkontor. Fabrikken synes det er veldig kult, og vi ser store muligheter for videre integrering i bilens systemer.
«Blåtur» fungerer foreløpig kun på mobiltelefon eller PC, og kan ikke automatisk sendes videre til bilens GPS. Det er også kun ruten du får opp, men her øyner vi muligheter. Hvem vet – kanskje vil fremtidige oppdateringer la deg gi «Blåtur» et tidsrom og totalbudsjett for en skikkelig langtur, og la den komme komme med forslag til hva du skal pakke – og kanskje til og med booke overnattinger på veien for deg i all hemmelighet? Det hadde vært noe for en spontan roadtrip!
Tilgjengelig nå
Elroq 50 kan allerede nå bestilles til en startpris på 299.900 kroner, mens Elroq 60 kommer i desember med en prisindikasjon på 350.000 kroner. Elroq 85x er ventet midten av 2025, men der har vi ikke fått noen pris ennå.
Mer info: cc.skoda-auto.com