Hvis du har lyst på en rimeligere Tesla Model Y, og synes det holder med bakhjulstrekk og 440 kilometers rekkevidde, så kan det være gode nyheter på vei.
EU har nemlig typegodkjent en ny versjon av Model Y, med battericeller fra kinesiske BYD. Dette i følge tyske Teslamag. BYDs Blade-batteri bruker LFP-teknologi, som blant annet betyr at det er koboltfritt og dessuten brannsikkert. BYD-batteriet i den nye Tesla-utgaven skal dessuten være strukturelt, som betyr at det er en del av bilens bærende struktur. Det betyr at det ikke uten videre kan skiftes til et nytt batteri.
Hvis det stemmer at Tesla nå implementerer dette, kan det spekuleres i om det fremdeles er en stund til vi får se produksjonen av Teslas egne, strukturelle 4680-batteripakker på Berlin-fabrikken.
Lavt forbruk, god rekkevidde
Batteriet på den rimeligere Modell Y har en kapasitet på 55 kWh, som betyr et gjennomsnittlig forbruk på 12,5 kWt / 100 km. Dette er ganske imponerende, men også overraskende, når vi ser at den mindre Model 3 Standard Range har en oppgitt rekkevidde på 415 km med et 60 kWt batteri, og et oppgitt forbruk på 14,2 kWt / 100 km.
Den nye versjonen av Tesla Model Y omtales i dokumentene som “Type 005” eller “Y7CR”.
Ryktene fra Teslamag vil ha det til at den nye Model Y-varianten vil gå i produksjon allerede om få uker. YouTube-kanalen The Electric Viking er enig.
Unngår trolig norsk mva
Hvis alle ryktene er sanne, vil vi tro den bakhjulsdrevne Model Y får en lav nok pris til å unngå norsk moms, som etter all sannsynlighet innføres over nyttår.