Nå er elektriske Renault 5 Turbo her - med 500 hestekrefter og bakhjulsdrift"

Renault R5 Turbo 3E: Fra rally-helt til elektrisk minirakett

Renault gjenoppliver rally-legenden med 500 elektriske hestekrefter. Den nye Renault R5 Turbo 3E blir en vill elektrisk hot hatch.

Nærbilde av Renault R5 Turbo 3Es front. De firkantede LED-frontlyktene gir en moderne vri på det klassiske designet, mens støtfangeren har en bred og aggressiv styling.

Foto: Renault

Det er ikke hver dag en bilprodusent vekker en legende til live. Men det er akkurat hva Renault gjorde, da deres direktør Luca de Meo avslørte den nye R5 Turbo 3D i en ny dokumentarserie på Prime Video.

R5 Turbo 3E er en helelektrisk arvtaker til den sagnomsuste rallybilen fra 80-tallet. Med to kraftige elmotorer som sender til sammen 500 hestekrefter til bakhjulene, vil nykommeren by på en helt annen type kjøreopplevelse enn den kommende standardutgaven av elektriske Renault 5. Alt ligger til rette for en kompromissløs maskin, bygget for kjøreglede.

Retrodesignet hyller den originale Renault 5 Turbo fra 1980-tallet, men med moderne vri. Foto: Renault

Karbonfiber

Karbonfiberstrukturen holder vekten nede og gir ekstra stivhet. De brede skjermene og massive luftinntakene gjør det tydelig at dette ikke er noen vanlig småbil – her snakker vi en elektrisk hot hatch på steroider.

Karbonfiberstruktur og massive bakskjermer viser at dette ikke er noen vanlig Renault 5. Foto: Renault

Rask og morsom

0-100 km/t går unna på bare 3,5 sekunder. Men det handler ikke bare om rå kraft. Bilen har spesialprogrammer for dem som vil leke seg på lukket bane: En såkalt “donut-modus” som gjør det lettere å spinne bilen rundt sin egen akse (som en smultring), og en “drift-modus” for kontrollert sladding. Og, vet du hva, jommen har den ikke fått et hydraulisk håndbrekk også!

Les også Ikonisk småbil blir billig Får opptil 400 km rekkevidde.

For å understreke det spesielle med bilen, kommer den i et begrenset opplag på 1980 eksemplarer – et nikk til lanseringsåret for den originale R5 Turbo. Ladekontakten er smart gjemt i et av de karakteristiske luftinntakene bak.

De som tror at overgangen til elektrisk betyr slutten på ekte kjøreglede, bør ha fått ett og annet å tenke på med den gromme, lille bilen.

To elmotorer og bakhjulsdrift skal gi en ekstremt morsom kjøreopplevelse. Foto: Renault

Renault R5 Turbo 3E: Tilgjengelighet og pris

Renault har ennå ikke sagt noe om prisen, men med karbonfiberstruktur og begrenset opplag blir dette neppe noen billig fornøyelse. Produksjonen starter i andre halvår 2026.

Mer info: renault.no

Les videre
Exit mobile version