Hvis du ser på topplisten over de mest solgte mobilene i Skandinavia, står det Apple, Apple, Apple, Samsung, Apple, Samsung. Men vi er ganske unike. På global basis er de kinesiske merkene betydelig større. Det viser ikke minst statistikken fra analyseselskapet Counterpoint over mobiltelefonsalget i forrige måned.
De konstaterer at Xiaomi var et av de raskest voksende merkene i første halvår, med en vekst på 22 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette følger etter forsyningsproblemer i 2022 og den generelle markedsnedgangen i 2023.
Xiaomi har i år valgt en slankere produktstrategi, og fokuserer energien på å skape én heltemodell per prisklasse, i stedet for å lansere flere enheter i ett segment. Mens enheter i inngangs- til mellomsegmentet fortsetter å vise sterk ytelse for Xiaomi, har de også gjort inntog i premiumsegmentet med sammenleggbare og «ultra»-enheter, sier Tarun Pathak på Counterpoint.
Som et resultat hadde Xiaomi faktisk en større markedsandel enn Apple innen mobiltelefoner i august. Prestasjonen er en symbolsk seier snarere enn et reelt tronskifte. Årsaken er at Apples salg alltid er svakest i august fordi de lanserer sine nye modeller i september, noe som får forbrukerne til å vente med å kjøpe. Xiaomi lanserer modeller gjennom hele året, noe som resulterer i en mye mer stabil salgskurve.
Kilde: Counterpoint