Samsung slutter seg til Googles kampanje

Samsung prøver å få Apple til å ta i bruk ny SMS-standard i iMessage med en ertende video

Samsung slutter seg til Googles kampanje 2

Det er ingen hemmelighet at SMS suger. Det er en grunn til at de fleste i dag bruker andre tjenester som WhatsApp, Messenger eller iMessage. Men det finnes en løsning, og det er protokollen RCS (Rich Communications Services). Denne «SMS 2.0» lar deg sende GIFs, høyoppløste bilder og video. Man kan se om mottakeren er på nett, og få lesebekreftelser. Man kan sende mye lengre meldinger og sende til flere om gangen. Det er også mulig å ha store gruppechatter.

Siden 2008 har GSM Association ønsket å innføre dette, men med så mange involverte drøyet det til 2016 før man hadde noe som kunne kalles en standard. Denne heter Universal Profile og har flere store aktører bak seg, blant annet de amerikanske selskapene Microsoft, Google, Samsung og Lenovo.

Foto: Apple

Problemet er at en av de største, nemlig Apple, ikke virker interesserte i slutte seg til standarden, men fortsetter i stedet å satse på iMessage. Som bare fungerer mellom iPhone-mobiler. To iMessage-brukere får typisk blå chat-meldinger når de snakker med hverandre, mens vanlige meldinger fra andre mobiler blir grønne.

Google lanserte i fjor kampanjesiden  Get the Message der de oppfordret folk til å gjøre Apple oppmerksom på at de ønsker en felles standard for meldinger. Og nå slutter også Samsung seg til kampanjen gjennom en ganske subtil video, der Apple er den strenge foreldren som forbyr barnet å sende avanserte tekstmeldinger.

Les videre
Exit mobile version