Flere asiatiske flyselskaper strammer inn reglene for hvordan passasjerer kan bære og bruke strømbanker om bord på flyene.
Bakgrunnen er en alvorlig brann på en Air Busan-flyvning i januar, da et sørkoreansk fly ble ødelagt mens det sto på rullebanen. Selv om det ennå ikke er bevist at en strømbank var årsaken til brannen, har flere land innført strengere sikkerhetstiltak.
I Sør-Korea må passasjerene nå ha strømbankene sine innen rekkevidde, og det er ikke lenger tillatt å oppbevare den i bagasjehyllene. Taiwan har gått et skritt videre, og både China Airlines og EVA Air har innført et totalforbud mot bruk og lading av strømbanker om bord. Thai Airways og Singapore Airlines og deres lavprisdatterselskap Scoot har fulgt etter med lignende forbud.
Den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart (ICAO) forbød allerede i 2016 litium-ion-batterier i innsjekket bagasje for å unngå skjulte branner i lasterommene. Det finnes imidlertid fortsatt ingen enhetlige regler for hvordan flyselskapene skal håndtere strømbanker generelt.
Problemet er voksende. Den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA registrerte 84 hendelser med litiumbatterier i fly i 2023 – mer enn dobbelt så mange som i 2016. Strømbanker topper listen over syndere, tett fulgt av e-sigaretter.
Heldigvis er kabinpersonalet nå opplært til å håndtere batteriproblemer og har med seg spesielle brannsikre poser for defekte batterier. I de aller fleste tilfeller kan flyreisen fortsette som planlagt, så det er ingen grunn til panikk – det er bare å kontakte kabinpersonalet hvis elektronikken din begynner å oppføre seg rart.