Det startet med en email fra en leser. Han skriver:
«Jeg var tidlig ute med å kjøpe en av de nyeste Samsung-mobilene, nemlig en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lagring. Jeg valgt å kjøpe den til tross for den dyre prisen, og da forventer man så klart at den kan levere.
Dessverre opplevde jeg at mobilen mistet forbindelsen til mobilnettet, og de som prøvde å ringe meg fikk vite at jeg ikke kunne nås, da abonnenten hadde skrudd av telefonen eller ikke hadde dekning.
På skjermen sto det at jeg hadde signal, og kunne ringe andre. Men når jeg snakket, mistet jeg gang på gang lyden fra samtalepartneren, mens de kun hørte hvit støy fra min ende. Dette kunne være i 10-15 sekunder før lyden kom tilbake, og etter litt skjedde det samme igjen og igjen.
Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at problemene oppstår når man deaktiverer 4G-tale (VoLTE), eller at telefonen er uten 4G-dekning, altså når man kun bruker 3G/2G-nettverket.
Den 10. mars leverte jeg telefonen i retur til forhandleren, og de sendte meg en ny telefon som kom den 15. mars. Begeistret åpnet jeg pakken og satte opp den nye telefonen, men oppdaget at den hadde nøyaktig de samme problemene som den jeg returnerte!
På Samsungs eget forum ser jeg også at mange andre opplever lignende problemer – i flere land. Det virker som at Samsung har klart å gi ut en toppmobil, som man ikke kan bruke til å ringe på et alminnelig GSM-nettverk.»
Vi har undersøkt saken videre og kan konstatere at et stort antall brukere forteller om identiske eller lignende problemer med det nye Samsung-flaggskipet.
På Samsungs eget europeiske forum er det en tråd med overskriften «Problemer med GSM-nettverket på Galaxy S22 Ultra», som så langt har 32 sider med i alt 310 kommentarer! En tilsvarende diskusjon finner man også på Reddit samt i en tysk version på Samsungs eget forum.
Blant brukernes klager finner man bl.a:
- De kan ikke ringes opp av andre, selv om de har fullt signal
- Lyden forsvinner 10-15 sekunder om gangen under en samtale
- Det tar lengre tid å etablere en forbindelse til andre telefoner, når man ringer dem med Galaxy S22 Ultra
- Det hjelper ikke å skaffe seg et nytt SIM-kort
- Til gjengjeld, kan problemet løses hvis man deaktiverer 4G og 5G, men de fleste brukerne anser det som en helt uakseptabel nødløsning
- Utover alle forslagene har ikke Samsungs support kommet med noen form for brukbar hjelp.
De første innleggene dukket opp for tre uker siden, mens de nyeste innleggene er fra i dag. Og Samsung har fortsatt ikke kommentert på problemet – verken på deres eget diskusjonsforum eller noe annet sted.
Lyd & Bilde sendte derfor på mandag et par spørsmål direkte til Samsung i Norden samt til Samsung PR-byrå. Vi spurte:
- Er Samsung klar over dette problemet?
- Hva er årsaken?
- Har dere tenkt å gjøre noe med det?
Vi satte en svarfrist til to dager senere, nemlig i går kl 17, men vi har fortsatt ikke mottatt et svar fra Samsung, som tydeligvis ikke ønsker å kommentere saken.
Derfor vil vi gjerne spørre dere, leserne. Har dere opplevd tilsvarende problemer? Og i så fall, har dere vært i kontakt med Samsungs kundeservice og evt. mottatt et svar som faktisk løser problemet?
Skriv gjerne om din opplevelse i kommentarfeltet under. Vi kommer til å følge opp historien så fort vi hører fra Samsung eller lykkes med å finne en løsning på problemet.
[Opdatering 25.03.22]
I dag tidlig fikk vi en telefon fra en Samsung-representant, som gjerne ville bli sitert for følgende svar:
«Vi er klar over problemet som har oppstått med GSM-nettverket, som et lite antall brukere har rapportert om sin Galaxy S22 Ultra. Kundeopplevelsen er våres topprioritet, og vi jobber iherdig med å finne ut av og løse denne situasjonen.»
Det ser altså ut til at det jobbes med en løsning, som er gode nyheter for alle Galaxy S22 Ultra-eiere.