Krigen om mobilkundene har lenge vært en kamp mellom Samsung og Apple. I årevis har det amerikanske selskapet hatt flere fornøyde kunder enn det sørkoreanske. Men i den siste undersøkelsen fra produktanbefalingssiden PerfectRec er tallene snudd for første gang.
Så lenge de har ført statistikk, har iPhone alltid ligget på topp og Galaxy S 10-12 prosent lavere i kundetilfredshet. Men i år har toppkarakterene for Galaxy S24 plutselig økt med utrolige 16 prosent, og Galaxy S24 Ultra har økt med 6 prosent sammenlignet med fjorårets S23-serie. Samtidig har iPhone 15 falt med én prosent sammenlignet med iPhone 14, og Pro Max har falt med 8 prosent sammenlignet med fjorårets modell.
Selskapet har hentet inn Google-anmeldelser for kundevurderinger fra amerikanske forhandlere som Best Buy, Verizon og AT&T. Deretter ser de på hvor mange prosent av kundene som gir en bestemt mobilmodell 5/5 stjerner. Statistikken er basert på 177 000 anmeldelser av Galaxy S siden 2020 og 140 000 iPhone-anmeldelser siden 2019. For denne undersøkelsen er tallene imidlertid bare basert på noen få tusen anmeldelser av S24.
PerfectRec forbeholder seg retten til å endre tallene, ettersom tidlige iPhone-kjøpere ofte er teknologientusiaster som er mer kritiske enn gjennomsnittskunden. Med tiden pleier anmeldelsene å bli bedre. De påpeker også at Apple-kunder og Galaxy-kunder kan være ulike kundegrupper som oppfører seg forskjellig.
Kilde: PerfectRec