It’s the customer, stupid!

Jeg er ikke overrasket over at Huawei stor sett har forsvunnet fra det nordiske mobilmarkedet. Det er det som skjer når man ikke prioriterer brukeren først.

It's the customer, stupid! 3

Den kan nok virke litt arrogant, men jeg føler likevel trangen til å si det: I’m not going to say I told you so … But I told you so!

For litt over et år siden skrev jeg nemlig en analyse under overskriften «Om et år er Huawei på vei ut», og jeg skal love deg at mange lesere kom med svar på disse anklagene.

Les også Takk og farvel, Huawei AppGallery gir ikke brukerne den opplevelsen de forventer. Alternative app-butikker er ikke en løsning. Fraværet av Google betyr et farvel til Huawei på det norske markedet.

Her er bare et lite utvalg av de sinte kommentarene jeg mottok (originalt med masse skrivefeil):

«Kanskje du heller bare skal holde deg til det forstår og etterlate dette til mobilnerdene. Huawei lager verdens beste mobiltelefoner og det finnes et hav av muligheter for å installere appene man trenger, noe som er bevist av forskjellige nerder og mobilanmeldere.»

«Selvfølgelig er ikke Huawei på vei ut. Maken til usaklige artikler skal man lete lenge etter.» 

«Selvfølgelig er de ikke på vei ut. Tvert imot vil vi sannsynligvis se andre telefoner som vil fokusere på parallell distribusjon med f.eks. Huaweis app-galleri, eller med operativsystemer som alternativ til Google, for å sikre seg økonomisk i fremtiden. Det er nok ikke mange måneder til Trump sier: «Vi har store problemer med Sør-Korea, de kjøper ikke nok fra oss» (eller har han allerede sagt det?). Den situasjonen er det ingen mobilprodusent som ønsker å sitte i fast i. Huawei klarer seg helt fint siden de kan leve på sitt lokale marked.»

«Har du fått betalt av USA for å skrive så negativt? Det er skammelig 😱»

Og det var bare kommentarene på en av våres tre nettsider. I tillegg kom flere sinte kommentarer fra de to andre sidene samt i sosiale medier. Det var ikke pent!

Men det gikk ikke særlig inn på meg den gang, for jeg har sjeldent vært så sikker i min sak som da jeg skrev den analysen. Og nå et år senere, er det på tide å komme med en statusoppdatering.

Les også Huawei-blokkeringen: Slik blir du rammet! Hva betyr Googles blokkering av Huawei for deg som allerede har en Huawei mobil? Les svaret her!

Ikke engang i Topp 5

Salgstallene er veldig tydelige.

Faktisk var Huawei et lite øyeblikk i løpet av 2020 verdens største mobilprodusent foran Samsung, men i skrivende stund er ikke det kinesiske selskapet engang blant de fem største!

Den amerikanske boikotten og mangelen på Google-tjenester på selskapets smarttelefoner har fått salget til å implodere.

I stedet har andre kinesiske mobilmerker som Xiaomi og OnePlus stått bak kulissene og vært klare til å ta over tomrommet som Huawei har etterlatt seg.

Les også Xiaomi overgår Huawei Det kinesiske firmaet solgte mer enn 10 millioner premium-mobiler i løpet av 2020, som utgjør en stigning på 28%.

Hva sa jeg for et år siden?

Hvis du leser alt det ovennevtne som skadefryd over at Huawei har mistet sin dominerende posisjon på markedet, så må jeg minne deg om at jeg aldri har vært spesielt begeistret for de kinesiske smarttelefonene.

Flere av Huaweis toppmodeller har jeg gitt toppkarakterer, da jeg testet dem tilbake i en fjern fortid før den amerikanske boikotten.

Huawei P30 Pro ga jeg 5 stjerner og våres Spesielle Anbefaling i min test fra 2019. (Foto: Huawei)

Det gjelder bl.a. Huawei P30 Pro som jeg i 2019 roste til skyene for å ha det råeste mobilkameraet noensinne!

Det var først da Huawei med P40 Pro ønsket at vi alle skulle bytte til selskapets egen app-butikk, AppGallery, at jeg hoppet av.

Les også Huawei: Ingen kommentar! Den kinesiske elektronikkgiganten nekter å forklare strategien bak AppGallery.

I min analyse fra i fjor skrev jeg bl.a.:

I tillegg er det svært få alminnelige mobilbrukere som orker å bruke tid og krefter på å laste ned og sette seg inn i foreldede alternativer til Google Play på smarttelefonen sin. Det kommer rett og slett ikke til å skje. Uansett hva mine kolleger i andre tech-medier måtte mene.

Derfor var Huawei med lanseringen av spesielt P40 Pro nødt til å overbevise forbrukerne om at selskapets mobiltelefoner ville fungere like bra som alle andre Android-baserte mobiltelefoner. Og at man kunne laste ned stort sett alle de vanlige appene fra AppGallery. Bare for å gjøre det tydelig at du som forbruker kunne investere pengene dine i et Huawei-produkt og forvente den samme gode opplevelsen som vanlig.

I stedet har Huawei med AppGallery kommet med en halvferdig løsning, som på ingen måte tilbyr brukerne en god opplevelse eller et reelt alternativ til Google.

Hva gjorde Huawei feil?

Og det hadde jeg helt rett i.

Men spørsmålet er så om det kunne gått annerledes? Var det noe Huawei kunne ha gjort for å beholde kundene sine?

Til slutt konkluderte jeg at «selv den største lommeboka ikke kan få folk til å flokke til et nytt økosystem, som ikke tilbyr de samme tjenestene og mulighetene som man er vandt til.»

Og den uttalelsen er verdt å utdype. For ja, jeg tror så absolutt det kunne ha gått annerledes.

Dersom kundene heller hadde vært fokuset for Huawei – i stedet for selskapets egne problemer.

Huawei har nå lansert et ekte alternativ til Android, nemlig HarmonyOS. Forhåpentligvis har Huawei hatt brukerne i sentrum når dette systemet ble utviklet.  (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hvorfor var det slik at vi alle skulle overtales til å bruke AppGallery i stedet for Google Play? Og diverse alternative tjenester i stedet for dem de fleste av oss er vandt til fra Google?

Var det fordi Huawei mente at AppGallery var en bedre løsning for brukerne? Var det fordi man hadde satt seg som mål å tilby brukerne enda bedre tjenster basert på en enda bedre teknologi?

Nei, brukerne – de betalende kundene – var aldri i fokus for Huawei. Det handlet ikke om å gjøre livene vår enklere ved å tilby oss noe som var bedre og mer brukervennlig enn det konkurrentene kunne tilby.

I stedet handlet det om Huawei selv. Mobilprodusenten var nede på kne for å trygle og be oss om å fortsette å kjøpe produktene deres, selv om brukeropplevelsen helt klart ikke ville være på nivå med konkurrentene. Vi skulle så og si gå på kompromiss med våres egne behov for å redde et globalt teknologiselskap, som har nesten like mange medarbeidere som det bor folk i Trondheim.

Og selvfølgelig var det ikke spesielt mange som ble med på det.

Dette bør absolutt være en leksjon for Huawei og alle de andre teknologivirksomhetene på markedet. Det er brukeren som bestemmer! Hvis ikke brukeren er i sentrum for alt du gjør som virksomhet, så har du allerede tapt på forhånd.

Det er mulig at Huawei har lært av dette med selskapets nye og egenutviklede operativsystem HarmonyOS. Hvis det er tilfellet vil jeg ikke utelukke at Huawei langsomt kan komme tilbake. Men det vil ta lang tid, for det er vanskelig å tilgi at de tenkte på seg selv først og på kundene etterpå, så fort de kom under press.

Les videre
Exit mobile version