For få dager siden publiserte vi denne kommentaren på lydogbilde.no, hvor vi forklarer hvorfor vi mener at Huawei AppGallery er langt fra et reelt alternativ til Google Play og resten av Googles økosystem av apper og tjenester.
På bakgrunn av det, vurderer vi at Huawei vil få det veldig vanskelig med å holde på mobilkundene i det lange løp, og vi spår at selskapet om et års tid bare vil være en skygge av seg selv på norske markedet.
Med denne analysen er vi selvfølgelig basert på en antakelse, om at Huawei ikke vil lykkes på relativt kort tid å lokke flere utviklere med på vognen.
Dersom tilstrekkelig mange lokale tjenesteleverandører – slik som banker, betalings-løsninger og medier – gjør sine apper tilgjengelige på Huawei AppGallery, så kan situasjonen virkelig endre seg.
Vår forventing er bare at det ikke kommer til å skje – Huawei har jobbet i nesten et helt år uten å komme i mål – men vi ville likevel spørre Huawei om deres fremtidige strategi for AppGallery
Samtidig ville vi også gjerne vite hvordan Huawei mer overordnet ser på situasjonen rundt amerikanske boikott. Faktumet er jo at den amerikanske regjeringen mer eller mindre med et pennestrøk har skapt enorme problemer for den kinesiske virksomheten, som for et år siden ellers kunne være stolte av en posisjon som verdens andre største mobilprodusent.
Derfor sendte vi i går en mail til Huaweis offisielle talspersoner i både Norge, Sverige og Danmark. Her skriver vi bl.a.:
«Huaweis situasjon trenger ytterlige belysning. Ikke bare for å informere leserne og markedet og om Huawei og deres strategi, men også for å kunne få satt fokus på de utfordringene som den nåværende globale markedssituasjonen utgjør for alle, både produsenter og forbrukere. Derfor vil vil gjerne spørre om det er en talsperson fra Huawei, som har lyst til å delta i et intervju med oss på bakgrunn av søndagens artikkel?»
Bare en dag senere mottok vi svar fra Sofia Björnerfors, som er PR Manager for Huawei i Sverige. PR-kollegene fra Norge og Danmark mottok mailen i cc, som betyr at Sofia svarer på vegne av Huawei i hele Skandinavia.
Det korte svaret?
«Vi har ikke tenkt å kommentere artikkelen og heller ikke delta på et intervju».
Om det skyldes den kinesiske virksomheten utvilsomt svært hierarkiske struktur, at ingen fra de skandinaviske avdelingene må uttale seg om saken, må forbli usikkert.
I hvert fall har toppsjefen for Huawei Consumer Business, Richard Yu, allerede uttalt seg langt mer åpent om virksomheten utfordringer i et intervju med amerikanske Wired i slutten av mars.
Her spørr Wired bl.a.:
Nå som dere har laget deres egen app-butikk, vil dere noen gang vende tilbake til Google?
Richard Yu svarer: «Inntil nå har vi skapt en stor omsetning og overskudd for amerikanske virksomheter som Google, og vi har vært en veldig god partner. Så i Huawei håper vi at vi kan fortsette å samarbeide med Google. […] Vi vil gjerne bruke alle Googles tjenester og Google Play som den primære app-butikken med Huawei Mobile Services som en ekstra mulighet.»
Når vil Huawei AppGallery tilby alt som mobilbrukere i Storbritannia og Europa forventer å finne?
Richard Yu: «Huawei Mobile Services og AppGallery ble utviklet ganske raskt og blir hele tiden bedre. Det er flere og flere populære apper i AppGallery nå, men ja det er helt sikkert ting som mangler. Og det vil nok ta oss et år eller to å få alt på plass.»
Det høres jo lovende ut, men om ett til to år er raskt nok dersom Huawei skal holde på brukerne, er et åpent spørsmål. Samtidig som det også er åpent spørsmål om den samme tidsrammen gjelder for de skandinaviske landene.
Det ville vi bla. gjerne ha spurt Huawei om. Svaret må forbli usikkert …