Etter en lovende salgsstart tidligere i år har omsetningen av Apple Vision Pro i USA nå falt med opptil 75 %.
Apple klarte ikke å selge 100.000 enheter i det første kvartalet etter lanseringen, og prognosene for tredje kvartal estimerer så lite som rundt 19.000 solgte enheter i USA, mens det globale salget vil nå drøyt 80.000 enheter. Dette skriver næringsmediet Bloomberg, som siterer en ny rapport fra markedsanalysefirmaet IDC.
De første anmeldelsene av Vision Pro roste teknologien, men påpekte samtidig at prislappen på 3.500 dollar var altfor høy, og at enheten var ubehagelig å ha på seg over lengre tid. Det tok ikke lang tid etter at Apple Vision Pro ble tilgjengelig i amerikanske butikker, før brukerne begynte å returnere de futuristiske brillene.
Suksessen til Vision Pro, uavhengig av pris, vil til syvende og sist avhenge av hvilket innhold som er tilgjengelig. Etter hvert som Apple utvider produktet til internasjonale markeder, er det avgjørende at lokale innholdsalternativer også er tilgjengelige», sier Francisco Jeronimo, visepresident hos IDC, ifølge Bloomberg.
Markedsanalytikerne hos IDC tror imidlertid at en billigere versjon av Vision Pro kan gjenopplive interessen neste år. IDC forventer at denne versjonen vil koste halvparten så mye og sannsynligvis komme på markedet i 2025.