Marshall Amps: gitarforsterkere på den gamle måten

Vi har besøkt fabrikken til ikoniske Marshall utenfor London. Hvor de fortsatt lager sine gitarforsterkere for hånd, og dessuten investerer i fremtidens musikkproduksjon.

marshall many amps

Foto: Geir Gråbein Nordby

Marshall-fabrikken i Milton Keynes utenfor London er ikke som alle andre. Jeg får nesten følelsen av å være på sløyden. Mens mange høyttalerfabrikker investerer i automasjon og høyteknologi, går det her i stedet i tradisjon og ekte håndverk. Kabinetter i kryssfiner, rammer i stål og aluminium, og med rykende loddebolter nesten uansett hvor man snur seg. Her bygges fortsatt Marshalls mest eksklusive gitarforsterkere for hånd, akkurat som da Jim Marshall startet selskapet i 1962.

Gråbein poserer med Steve Jones’ gitarforsterker. Foto: Dyllan Debord

Jeg tok meg i å bli begeistret over hvordan en av arbeiderne håndterte en automatisk stiftemaskin for hånd, som hørtes ut som et maskingevær der han med elegante håndbevegelser festet den ytre skinnimitasjonen til finerkabinettet.

– Vi bruker fortsatt mye av de samme teknikkene og materialene som for 60 år siden, forteller tourguide Steve Hill. – Kabinettet bygges av nøye utvalgt kryssfiner, og hver eneste lodding gjøres for hånd av våre erfarne teknikere.

Marshall bruker kryssfiner til alle sine gitarforsterkere. Foto: Geir Gråbein Nordby

Rimeligere modeller produseres riktignok i Vietnam, men flaggskipene lages fortsatt her i England. Luksuriøse gitarforsterkertopper som JVM410H og 1959SLP Plexi bygges med samme omhu som da de forsynte The Who og Jimi Hendrix med lyd på 60-tallet.

Og det var spesielt å se samlingen av brukte gitarforsterkere, donert og signert av artister og band som The Sex Pistols, The Who, Slash og Slipknot, for å nevne noen få av de jeg så. 

Vintage-produksjon

Jeg tok meg også i å bli fenget av Marshalls dedikerte vintage produksjonslinje. Her lages fortsatt forsterkere etter de originale spesifikasjonene helt tilbake til 1962, helt uten moderne printkort (PCB).

– Vi bruker fortsatt punkt-til-punkt-koblinger, akkurat som da Jim Marshall bygde sine første forsterkere,” forklarer tourguiden.

Les også Legendarisk gitarforsterker får nytt liv Marshall feirer 100-årsjubileet til sin viktigste partner, Celestion, med limited edition-gitarforsterkeren Celestion 100.

Han forklarer at det tar lengre tid, men resultatet er autentisk vintage Marshall-lyd. Produksjonslinjen har også en annen viktig funksjon, nemlig å utføre service på eldgamle forsterkere.

– Vi kan reparere enhver Marshall-forsterker helt tilbake til 1962, sier mannen stolt. – Det er slettes ikke alle produsenter som tilbyr den type langsiktig support. 

Adam Beer drifter Marshall Studio, og snakker entusiastisk om Dolby Atmos. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nytt toppmoderne studio

Det handler ikke bare om historie hos Marshall. Under pandemien bestemte ledelsen seg nemlig for å investere i fremtiden, og bygget et toppmoderne innspillings- og miksestudio i tilknytning til fabrikken.

– Vi så at unge musikere manglet tilgang på profesjonelle fasiliteter. Derfor bestemte vi oss for å bygge et studio i verdensklasse, midt i Milton Keynes,” kunne studiosjef Adam Beer stolt fortelle.

Hjertet i studioet er en legendarisk Neve 8048 miksepult fra 1974. Den har en imponerende historie, med innspillinger av artister som Rolling Stones (Some Girls, Emotional Rescue og Tattoo You) og Thin Lizzy (Black Rose) på merittlisten. I dag kombineres den med det aller nyeste av digital teknologi, koblet til digitale prosessorer og grensesnitt. 

Foto: Geir Gråbein Nordby

Satser tungt på Dolby Atmos

Marshall har også investert tungt i Dolby Atmos-teknologi, og er nå sertifisert for å mikse og utgi musikk i det populære 3D-lydformatet. Med Atmos dreier det seg om å totalt omslutte lytteren med lyd – både rundt og fra oven.

– Vi tror Atmos er fremtiden for musikkproduksjon, sier Beer. – Det gir artister helt nye kreative muligheter, og lytterne en mer oppslukende opplevelse.

Studioet brukes både av etablerte artister og nye talenter signert til Marshall Records. Målet er å gi oppadkommende musikere tilgang på fasiliteter i verdensklasse.

Vi fikk høre flere spennende uutgitte utgivelser som Adam Beer har mikset, både innen rock og blues, og i motsetning til det meste av musikkutgivelser i Atmos-formatet ble også senterkanalen tatt i bruk på noe av materialet. Det skaper unektelig en ekstra nærhet til musikken, men brukes sjeldent fordi det er vanskeligere å få til å fungere like bra med hodetelefoner. Men denne karen får det altså tydeligvis til. 

Foto: Marshall

Tradisjon møter nytenkning

Besøket hos Marshall viser en produsent som balanserer tradisjon med fremtidsrettet innovasjon. De ivaretar håndverket som har gjort dem legendariske, samtidig som de investerer i morgendagens musikkteknologi.

Det er flott å se hvordan de klassiske forsterkerne fortsatt bygges for hånd, samtidig som Marshall med sitt opptaksstudio omfavner nye musikkformater som Dolby Atmos.

Marshall tar sitt ansvar som en av rockens viktigste aktører på alvor.

Mer info: marshall.com

Les videre
Exit mobile version