Apple har tatt et viktig skritt i kappløpet om kunstig intelligens med lanseringen av iPad Pro, som er utstyrt med den nye M4-brikken. Lanseringen bør ses på som en viktig del av Apples strategi for å ta igjen konkurrentene innen kunstig intelligens, der teknologigiganten hittil har ligget etter selskaper som Google og Microsoft.
I oktober i fjor overrasket Apple markedet og brukerne ved å introdusere M3-brikken sammen med nye MacBook Pro-modeller samt en ny iMac. Desto mer bemerkelsesverdig er det at de nye iPad Pro-modellene allerede er utstyrt med den enda kraftigere M4-brikken. I likhet med forrige generasjon er den nye prosessoren basert på 3 nm-teknologi og lover ikke bare forbedret ytelse, men også økt energieffektivitet.
M4-brikken forbedrer minnebåndbredden med 20 prosent til 120 GB/s, opp fra M3-brikkens 100 GB/s, noe som er avgjørende for både grafikkarbeid og spill, samt AI-beregninger. NPU-en (Neural Processing Unit), som er avgjørende for AI-beregninger på brikken, har også fått en oppgradering og kan nå håndtere opptil 38 billioner operasjoner per sekund.
Apple har også forbedret varmestyringen på iPad Pro takket være designendringer og den mer energieffektive brikken, noe som sikrer lengre batterilevetid og høyere effektivitet.
Det siste året har ikke vært uten utfordringer for Apple. Selskapets aksjekurs har falt betydelig, og det har vært økt press fra investorer for å forbedre Apples posisjon innen kunstig intelligens. Som svar på dette har Apple omdirigert ressurser fra langsiktige prosjekter som Apple-bilen til prosjekter med fokus på kunstig intelligens.
Med de forestående endringene i Apples operativsystemer, som forventes å bli avduket på WWDC neste måned, vil kunstig intelligens bli en sentral del av selskapets fremtidige strategi. Apple er fast bestemt på å holde tritt med konkurrentene og sørge for at forbrukerne vil fortsette å foretrekke iPhone, iPad og MacBook fremfor konkurrentenes enheter når det gjelder å være så produktive som mulig.
Spørsmålet er om Apple er for sent ute. M4-brikken skaper maskinvareforutsetningene for at Apple skal kunne markere seg i AI-kampen, men konkurrenter som Microsoft/OpenAI (ChatGPT), Google (Gemini) og til og med Samsung (Galaxy AI) har allerede kommet langt, og spørsmålet er om Apple kan ta igjen og kanskje til og med overhale konkurrentene?
Så langt, ifølge næringslivsmediet Bloomberg ryktes det om, at Apple er i dialog med OpenAI om å integrere ChatGPT i iOS 18. Samtidig har Apple angivelig også snakket med Google om å integrere funksjoner fra Gemini. Men gjenspeiler disse samtalene virkelig Apples langsiktige strategi? Eller jobber Apple også med sine egne AI-løsninger?
Til syvende og sist vil det viktigste spørsmålet være om Apple er i stand til å bruke maskinvarefunksjonene som nå er tilgjengelige på M4-brikken, til å skape AI-baserte funksjoner og løsninger som hjelper forbrukerne. Hvis svaret på det spørsmålet er «ja», kan det godt hende at Google, Microsoft og Samsung om et år ligger bak Apple når det gjelder AI.
Svaret på om Apple er på rett spor, vil bli avslørt under WWDC 2024, som finner sted mellom 10. og 14. juni.