Nå kommer Hyundai Ioniq 9: De første bildene

Det som startet som konseptbilen Ioniq 7 har nå blitt til Ioniq 9. Hyundais største og mest ambisiøse elbil noensinne nærmer seg lansering.

Hyundai IONIQ 9 IONIIQ 7 _ First Look_2400x1350_center

Ill: Hyundai

Det har tatt sin tid siden Hyundai i 2021 lovte at den store 7-seteren Ioniq 7 skulle lanseres i 2024. Og det kan se ut som de akkurat vil rekked det. Nå har den koreanske produsenten så vidt lettet på sløret for sin kommende familie-SUV, og overrasker samtidig med et navnebytte. Bilen heter slettes ikke Ioniq 7 lenger, men får i stedet navnet Ioniq 9, når den kommer i produksjonsversjon.

Navneendringen speiler søsterselskapet Kias EV9, som bilen deler både plattform og grunnleggende teknologi med. Akkurat som tilfellet er med Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Ill: Hyundai

Det eneste de to nåværende Ioniq-modellene, nemlig 5 og 6, deler designmessig, er egentlig bare de parametriske LED-lysene og dessuten førermiljøet. Mens Ioniq 5 er kantet og retro-futuristisk, er Ioniq 6 organisk og strømlinjeformet. De første teaser-bildene antyder at Ioniq 9 kan ligne mer på sin slektning Kia EV9 enn sine egne søsken i Ioniq-familien.

Den gang Ioniq 9 het Ioniq 7. Foto: Hyundai

Tre seterader

Erfaringsmessig vet vi at slektninger fra Hyundai og Kia kan være ganske forskjellige å kjøre. For eksempel er EV6 mer sportslig stemt enn Ioniq 5, og ligger bedre i svingene. Det blir spennende å se hvordan Hyundai har valgt å sette opp sin største elbil.

Ioniq 9 blir en fullvoksen SUV med tre seterader. Om den følger samme mønster som Kia EV9, kan vi forvente både 6- og 7-seters konfigurasjoner, der 6-seteren får separate kapteinstoler i midtre rad.

Les også Kia EV9: For en SUV! Med sin største og mest ambisiøse elbil hittil, utfordrer Kia EV9 de etablerte premiummerkene i det elektriske SUV-segmentet.

Ioniq 9 er bygget på produsentens elbilplattform E-GMP, som gir mulighet for både lynrask 800-volts lading og lang rekkevidde. Om vi tar utgangspunkt i Kia EV9, kan vi forvente en batteripakke på rundt 100 kWt og WLTP-rekkevidde på godt over 500 kilometer.

Innvendig loves det god plass i alle tre seterader. Hyundai har dessuten alltid vært flinke med smarte løsninger for oppbevaring og fleksibel setekonfigurasjon, så her kan vi forvente noen overraskelser.

Ill: Hyundai

Bose lydanlegg

På underholdningsfronten vil Ioniq 9 sannsynligvis få Bose-anlegg som premium lydoppgradering, i motsetning til Kias Meridian-system. Dette følger de to merkenes etablerte samarbeid med forskjellige lydspesialister.

Priser og detaljerte spesifikasjoner kommer først ved lanseringen i november, men vi kan forvente at Ioniq 9 vil posisjonere seg i samme segment som Kia EV9. Da snakker vi en påkostet bil, til rundt millionen.

Mer info: hyundai.com

Les videre
Exit mobile version