Når det dreier seg om å lage høyttalere med svært god lydkvalitet til en spiselig prislapp, så er det vanskelig å komme utenom svenske XTZ. Produsert i kina, men utviklet på XTZs hovedkontor i Torup, Sverige.
– Vi vet hvordan vi utvikler høyttalere med svært god ytelse, og når vi setter prisen tar vi oss ikke veldig godt betalt, sier sjefskonstruktør Olle Eliasson.
Beryllium
Det spares likevel ikke på komponentkvalitet. For eksempel kan deres gulvstående høyttaler 99.36 og stativmodellen 99.25 LCR oppgraderes med berylliumdiskant fra SEAS og tilpasset delefilter med Mundorf-komponenter. Beryllium er et svindyrt materiale, ettertraktet for sine glimrende egenskaper for diskantgjengivelse.
– Vi har lenge tilbudt denne oppgraderingen, hvor kunden kan bestille et sett med berylliumdiskanter og tilpassede delefilter, og gjøre utskiftingen selv. Men nå tilbyr vi for første gang høyttalerne med denne oppgraderingen montert av oss i forkant.
Håpet er at også folk som synes det virker skummelt å skifte innmat på sine egne høyttalere skal kunne nyte den bedre lyden man får av beryllium. Oppgraderingen koster rundt 4.500 kroner pr. høyttaler, som er reservedelprisen for en enkelt beryllumdiskant hos flere andre high-end-aktører.
– Beryllium er veldig dyrt, men selve oppgraderingen gjør vi nesten til kostpris, sier Olle.
Et par gulvstående 99.36 i standardutgave med bånddiskant koster 15.990 kroner. Et par med berylliumdiskanter havner på 24.970 kroner, ferdig montert. Spennende!
Divine Alpha
Det var imidlertid ikke 99-serien som ble demonstrert under besøket. Den jobben var nemlig overlatt til flaggskipet Divine Alpha. Et par monstrøse høyttalere som overtar tronen etter de glimrende Divine Alpha 100.49, med søken etter perfeksjon i hver bidige detalj. Prisen er 77.000 kroner, men påstanden er at de skal kunne konkurrere mot høyttalere til dobbel pris.
De to 10-tommers basselementene fra SEAS er i aluminium og laget for å tåle et høyt lydtrykk med meget lav forvrengning. Det er da også disse som krever såpass store kabinetter, som XTZ har utviklet etter egne 3D-tegninger for lavest mulig forvrengning, uten interne flater for å hindre stående lydbølger internt i kabinettet.
Det er likevel i mellomtonen og diskanten magien sitter, med keramiske Accuton-elementer som har minimalt med forvrengning, og en selvresonans som ligger utenfor delefrekvensen.
– Forgjengeren var meget god, kanskje den beste i sitt felt. Men vi har lært siden da, og en av tingene er at bassresponsen er mer tilpasset et normalt lytterom. Der hvor forgjengeren målte nesten perfekt når man ikke tok med rommets påvirkninger, har den nye fått en bassjustering på delefilteret, på baksiden av høyttaleren. Når bryteren står i nedre posisjon, starter den svakt å rulle av litt lenger opp i frekvens, mens rommets påvirkning vil forsterke og bringe dette området tilbake, slik at frekvensresponsen i en ganske alminnelig stue vil bli så jevn som mulig. Dette gjør også høyttaleren mer plasseringsvennlig i forhold til bakveggen. Divine Alpha trenger ikke å stå langt ute på gulvet, konstaterer Olle.
– Men når bassjusteringen er i øvre posisjon, blir dypbassen derimot mer utstrakt, slik at høyttaleren passer bedre i store rom og for de som ønsker mer dypbass.
Lyddemo
Olle Eliasson og teknologi- og utviklingssjef Hampus Morberg ga meg en overbevisende demo av høyttalerne.
Klassisk musikk ble gjengitt med et stort lydbilde, hvor det nesten føltes som om veggene i rommet var slått ned. Et meget oppløst og luftig lydbilde, med en transientrespons som man bare får fra skikkelige high-end-høyttalere. Visst er 77.000 kroner mye penger, men det er ingenting med dette som føles overpriset. Dvoraks 9. symfoni er et kanontøft stykke, ikke minst den siste satsen Allegro con fuoco, som jeg fikk demonstrert. Og med Divine Alpha fikk jeg musikken helt innunder huden. Fantastisk.
Også rock leverte varene, i form av Rammsteins Dalai Lama. Ikke bare låt det tøft med tunge rytmer og en kraftfull gitarvegg, men det å høre vokalist Till Lindemann så detaljert og tydelig, er nesten angstfrembringende.
– Hva slags forsterker spiller dere på? ønsket jeg å vite.
– Å, den. Det er faktisk en prototype av vår egen digitale effektforsterker med ICEpower-innmat.
– Pris?
– I underkant av fem tusen kroner…
– Jeeez!
Hjemmekino
Det stoppet ikke med stereoopplevelser. I hjemmekinorommet sto det nemlig koblet opp et oppsett med XTZs Cinema-serie. Da med M6 foran, i senter og flere i taket for Atmos-opplevelser, og S5 bakhøyttalere. Subwooferne er to giganter ved navn 3 x 12, med tre kraftige 12-tommere. Til å drive høyttalerne hadde man koblet opp en surroundreceiver fra Arcam, med romkorreksjon fra svenske Dirac.
Filmklippene som ble spilt ga et lite innblikk i hva Cinema-serien er i stand til. Jeg har aldri sett Atmos-versjonen av Gravity før, og måtte konstatere at man klart blir dratt mer inn i handlingen her. I verdensrommet er det ikke noe følelse av opp-og-ned, og det blir understreket med Atmos-lyd som omringer oss helt: foran, bak, fra sidene og oven. Det mangler bare lyd fra gulvet!
Vi ble også spilt et DTS:X musikkspor, nemlig Cymatics av Nigel Stanford. Dette er elektronisk musikk hvor man i videoen spiller musikk gjennom materie, og ser hvordan alt oppfører seg. Råkult! Musikken i seg selv er helt ok, men i DTS:X fikk vi en ekstra opplevelse av den nye dimensjonen. Og XTZ cinema er en kraftpakke som har kontroll på dynamikken hele veien.
Stor modell
For øvrig har XTZ nylig lansert en større høyttalermodell i serien, nemlig M8. Den er gigantisk, og finnes som fronthøyttalerpar (22.000 kr) i tillegg til senterhøyttaler (11.000 kr). Den finnes til og med i gulvstående versjon i form av M8 Tower, til 28.000 kroner for et par.
Og Atmos-modellen S2 Atmosphere, til 3.790 kroner for et par. Denne kan også brukes som bakhøyttalermodell i et lite rom.
Etter å ha tatt en tur rundt i lokalene og sett og følt på nye høyttalermodeller, er det ingen tvil om at XTZ fremdeles er å regne med når det gjelder lydkvalitet i forhold til pris.
Ved en senere anledning ønsker vi selvsagt å finne ut nøyaktig hvor bra flaggskipet Divine Alpha er.