Den svenske oppfinneren Stig Carlsson utfordret i 1960- og 1970-årene tidens hi-fi-stereotyper. Hans høyttalere, som ble solgt under navnet Sonab, fungerte etter prinsipper som var radikalt annerledes. Lyden skulle kastes rundt via lytterommets vegger og tak, mente han.
Selv om ideene var vrient å sluke for samtiden, ble Carlssons konstruksjoner populære, og var i 1970-årene blant de bestselgende høyttalerne i Skandinavia. For de låt forbløffende bra, selv om de så litt merkelige ut.
Det har gått 40 år siden Sonabs storhetstid. Fabrikken endte sin høyttalerproduksjon i 1978, og generasjoner av hi-fi-dyrkere har vokst opp siden. Nå får Stig Carlsson, som døde i 1997, en posthum hyllest.
Teenageingeniører lager ny utgave
Det svenske design- og ingeniørfirma Teenage Engineering har laget en reboot – en oppdatert utgave – av en av de mest ikoniske Carlsson-konstruksjonene, nemlig den lille OD-11 (eller “Carlsson-kuben”). På utsiden ligner den forbildet, men innmaten er oppdatert med nåtidens teknologi. Det er nå en innebygd forsterker på 100 watt, samt trådløs avspilling via AirPlay og Spotify Connect.
Høyttaleren kan jobbe alene som aktiv, trådløs monohøyttaler, men man kan koble sammen opptil fire enheter i hjemmet.
Teenageingeniørene har holdt på med prosjektet i flere år, og kunne allerede på IFA-messen i fjor vise fungerende prototyper (selv om det var så godt som umulig å høre dem midt i larmen fra tusenvis av utstillere). Vi har siden da mast på dem for testeksemplarer, og lanseringen var opprinnelig satt til våren som gikk. Men det er altså først nå de har blitt klare med produksjonsmodeller.
Da det er snakk om en skandinavisk designklassiker, vil lanseringen av OD-11 skje på Museum Of Modern Art (MOMA) i New York. Fra 18. juli vil høyttalere kunne kjøpes i MOMAs to designbutikker i New York. Og selvfølgelig via Teenage Engineering i Sverige.
Prisen er 899 dollar (ca. 5.400 kr.), hva prisen blir på disse breddegrader vites ikke ennå.