Sonos-sjefen går planken etter app-katastrofe

Overgangen til en ny app har frustrert brukerne i månedsvis og kostet Sonos mange kunder. Nå tar selskapet endelig grep.

Sonos-sjefen går planken etter app-katastrofe 1

Patrick Spence, Sonos. (Foto: Jonas Ekelund, L&B)

Det er faktisk imponerende at det varte så lenge. Men nå har Sonos tatt grep og sparket selskapets CEO, Patrick Spence. Tom Comradm, som har en fortid hos strømmetjenesten Pandora, har blitt utnevnt som midlertidig leder, inntil en ny blir funnet.

Etter over et halvt år med et mareritt av en ny app som har fjernet mange viktige og populære funksjoner og gjort at mange av de andre ikke fungerer, erkjenner Sonos at det trengs nytt blod for å gjenopprette brukernes tillit til Sonos.

Les også Sonos beklager for app-oppdatering Etter sinte klager innrømmer Sonos nå at det gikk galt, og forteller oss hva vi kan gjøre med det.

«Jeg tror vi alle kan være enige om at vi i år har skuffet altfor mange mennesker når vekkerklokkene til kundene våre ikke ringer, barna deres ikke kan høre frokostspillelisten, surroundanlegget ikke slår seg på, eller de ikke kan sette musikken på pause i tide til å svare på dørklokken som ringer», sier Tom Conrad til teknologimagasinet The Verge.

Sonos-appen er sentral for all bruk av multiromsystemet, så det var ikke bare upraktisk, men direkte katastrofalt da Sonos «oppgraderte» alle brukernes apper i mai i fjor – og i mange tilfeller sluttet systemet å fungere. Høyttalere kom og gikk, og spillelister og favorittstasjoner forsvant og måtte finnes igjen og igjen.

Den nye appen ble lansert for å tilby støtte for Sonos Ace-hodetelefoner. Appen var imidlertid fundamentalt forskjellig fra tidligere versjoner, og baserte seg i stor grad på skyadministrasjon i stedet for lokal datakraft i høyttaleren.

Les også ANC-hodetelefoner med et ekstra triks Sonos’ lenge ventede hodetelefoner er ikke som alle andre. Og det er faktisk en god idé.

Endringen i måten systemet ble administrert på, var angivelig årsaken til at Sonos ikke klarte å rulle tilbake oppdateringen.

Patrick Spence har tidligere beklaget den katastrofale håndteringen av hele saken, og i juli i fjor presenterte han en handlingsplan for hvordan funksjonaliteten skulle gjenopprettes i løpet av de påfølgende syv månedene. Men kundene var ikke fornøyde med å vente i seks måneder på å få tilbake funksjonene og brukervennligheten som fikk dem til å velge Sonos i første omgang.

Sonos har mistet 16 % av inntektene sine i løpet av siste halvdel av 2024, og 100 ansatte har blitt sagt opp for å få endene til å møtes.

Kilder: TechCrunchThe Verge

Les videre
Exit mobile version