Samsung lydplanker topper salgslistene – for 11. året på rad

Samsung viser seg nok en gang som bestselgeren innen «soundbars».

Samsung lydplanker topper salgslistene - for 11. året på rad 3

Samsung er verdens mest populære lydplanke-merke, for 11. året på rad (Foto: Samsung)

Samsung Electronics kunngjorde nylig at selskapet har blitt utropt til verdens mest solgte lydplanke-merke, for 11. år på rad.

Ifølge ferske tall fra analyseselskapet FutureSource Consulting, hadde Samsung lydplanker en global markedsandel på hele 20,1 prosent målt i omsetning, og 18,4 prosent målt i antall solgte enheter i 2024. Dermed beholder den sørkoreanske produsenten rollen som markedsleder innen lydplanker – en posisjon de har hatt sammenhengende siden 2014.

Hvilken av konkurrentene som kom på andre- eller tredjeplass, sier ikke Samsungs pressemelding noe om: Var det Sonos, JBL, Polk, Bose eller Harman Kardon, kanskje? Det vet vi ikke uten å ha sett mer av tallene. Men vi har spurt FutureSource som eier statistikken om mer info, og oppdaterer hvis/når vi får høre mer fra tallknuserne.

Samsung HW-Q995D. (Foto: Samsung)

Hvorfor er Samsung lydplanker så populære?

Lydplanker er litt uglesett i kresne hi-fi kretser, men har blitt stadig mer ettertraktede som en enkel vei til bedre TV-lyd, uten å innrede stua med et fullblods hjemmekinoanlegg. Takket være avanserte lydformater som Dolby Atmos og DTS:X, kan lydplankene tilby et snev av kinofølelse, uten å kreve voldsomt mye plass på TV-benken.

Lyd & Bilde har testet mange av de mest aktuelle lydplanke-modellene gjennom flere år, og Samsung figurerer ofte blant testvinnere og anbefalte kjøp. Deriblant toppmodellen HW-Q995D som ble kåret til årets beste lydplanke i fjor, i likhet med flere generasjoner før denne. De mer prisgunstige Q600, Q700 og Q800-seriene er blant de som leverer best lyd i budsjett- og mellomprissjiktet.

Samtidig ligger nok mye av forklaringen i at Samsung også er et populært TV-merke. Selskapet ble nylig utropt til verdens ledende TV-produsent, for 19. året på rad.

FutureSource har gjort en spørreundersøkelse blant lydplanke-kjøpere, hvor rundt halvparten oppga at de eier både lydplanke og TV av samme merke. 4 av 10 sa at de kjøpte både TV og lydplanke samtidig. Mange kjøpte lydplankene sine som en del av en kampanje, enten fordi den fulgte med TV-en eller ble tilbudt med rabatt når de ble kjøpt sammen.

Det å velge TV og lydplanke av samme merke er ikke noe krav rent teknisk, men kan likevel ha visse fordeler. For eksempel tilbyr enkelte Samsung lydplanker ekstra muligheter som trådløs lydoverføring mellom TV og lydplanke, eller utvidet lyd (Q Symphony) når de brukes med en Samsung TV av nyere dato.

De sylslanke «designplankene» i S700 og S800-seriene er et populært valg til Samsung The Frame. (Foto: Samsung)

– Vi er stolte over å bli anerkjent som den globale lederen innen lydplanker i 11. året på rad, og vi mener denne anerkjennelsen bekrefter vårt engasjement for å levere førsteklasses lydopplevelser. Vi vil fortsette å drive innovasjon fremover og forbedre både lydkvalitet og brukervennlighet, slik at vi kan skape en enda mer sømløs og oppslukende hjemmeunderholdningsopplevelse, sier Hun Lee, konserndirektør i Visual Display Business hos Samsung Electronics.

Nytt lydplanke-sortiment på vei

Under årets CES-messe i Las Vegas viser Samsung frem deres nye flaggskip-lydplanke HW-Q995F. Den beholder det meste av teknikken fra forgjengeren, inkludert det kantete designet og den komplette pakken med trådløs subwoofer og bakhøyttalere. Men den største nyheten er at subwooferen nå er under halvparten så stor som før.

Les også Nyhet: CES 2025: Samsung Q995F – Mer bass fra krympet sub Samsungs nye toppmodell blant lydplanker, HW-Q995F, beholder det beste fra forgjengeren, men både krymper og forbedrer subwooferen.
Les også Guide: Kjøpt ny TV til jul? Slik får du best lyd fra lydplanken din Har du akkurat kjøpt deg en ny tv eller lydplanke? Her får du noen enkle tips som gjør oppsettet til ren plankekjøring!

 

Les videre
Exit mobile version