Marten håndlager sine høyttalere i Sverige, med eksklusiv teknologi og de mest eksotiske materialer.
Det er nøyaktig 20 år siden jeg så Leif Olofsson på gulvet på Hi-Fi Messen Stockholm, og demonstrerte sine flaggskiphøyttalere, nemlig Coltrane. Med keramikkmembran på alle elementene. Det var der jeg ble introdusert for Sophie Zelmani, for hennes stemme på sangen Why bare sto ut i rommet, hvor høyttalerne virket å forsvinne ut av hele regnestykket. På den tiden het selskapet Mårten, men det var nok et lurt internasjonalt trekk å siden droppe ringen over a-en.
Spol frem til nå, og Marten har blitt en svært anerkjent high-end-produsent, og kan tillate seg å bruke enda dyrere og flottere materialer enn på den tiden. For der hvor jeg mener Coltrane vel kostet rundt 100.000 norske kroner i 2003, må man nå opp i både én og flere millioner for en flaggskiphøyttaler som bærer Marten-logoen.
Mingus Septet
Denne gangen er det Mingus-serien som får en ny modell, nemlig den 95 kilo tunge Mingus Septet. Den legger seg under Mingus Orchestra i størrelse, og er dermed mer plasseringsvennlig i normale stuer. Så koster den halve prisen. Men ettersom Mingus Orchestra koster 2,4 millioner kroner, så spørs det om du har råd likevel …
Mingus Septet er en fireveis høyttaler med intet færre enn sju høyttalerelementer, og et nyutviklet delefilter for å binde det hele sammen.
Diamant og beryllium
To av elementene er designet av Marten selv, nemlig en diskant i industriell diamant og et eget element som kun skal gjengi øvre mellomtone. Dette er noe så spesielt som et 3-tommers domeelement, hvor domen er i rent beryllium. Dyrt og deilig!
Keramisk mellomtonebass
Men det stopper ikke der, for det er ikke bare mellomtone og diskant som bruker dome. Hva sier du om en mellomtonebass med en stor 7-tommers dome?? Denne er i keramikk, som er et bedre – og rimeligere – valg enn beryllium til lavere frekvenser.
Under disse igjen sitter to 8-tommers basselementer med membran i to lag aluminium, med ulike resonansfrekvenser slik at det ene stiver opp og demper det andre.
Helt til slutt skal trykket i kabinettet utlignes. I stedet for å gjøre dette med en bassrefleksport, bruker Marten to 10-tommers passive slavebasser, med den samme aluminiummembranen. Til sammen strekker disse bassresponsen helt ned til 23 Hz.
Delefiltrene
Delefiltrene er av typen førsteorden, som er den slakeste typen. Det gjør at så lite energi som mulig forsvinner i delefilteret, men også at man må passe på at hvert element har veldig lik respons rundt delefrekvensen for at det ikke skal oppstå faseproblemer i overgangen. Noen ville valgt samme materiale til alle elementene for å få mest mulig homogenitet, men hos Marten tror man heller på å maksimere gjengivelsen i hvert frekvensområde, ved å konstruere en membran med det materialet som best fungerer i akkurat det frekvensregisteret.
Marten bruker høykvalitets kabling fra Jorma hele veien.
Kabinett
Kabinettet er avsmalende for å skape færrest mulig refleksjoner. Man har brukt nøye utvalgt MDF med “optimal stivhet”, og innvendig er det både avstivet og dempet. Frontplaten er i 4 mm tykk aluminium, med dempematte på innsiden – og topp- og bunnplatene er i tre. Til slutt står høyttalerne på spesialutviklede isolasjonsføtter, for nærmest total kontroll over resonansene.
Kabinettene er nøye lakkert i opptil sjul lag, håndpolert mellom hvert lag.
Marten Mingus Septet: Pris og tilgjengelighet
Marten Mingus Septet er ikke for hvermannsen. Prisen på 108.000 euro sørger for det. Om det betyr at norsk pris blir 1,1 eller 1,3 millioner kroner er vel ikke så nøye … Forresten, skulle du ønske å oppgradere til Statement-utgaven med enda bedre intern kabling og delefilterkomponenter, så kan du legge på ytterligere 13 prosent.
Mer info: marten.se