Det engelske stedet Woking, som ligger i Surrey, en times kjøring fra London, er ikke kjent for så mye. Formel 1-elskere kjenner det som hjemstedet til bilprodusenten McLaren, og science fiction-nerder vil huske at det var nettopp der science fiction-forfatteren H.G. Wells lot marsboere innlede sin invasjon av jorden i boken «Klodenes kamp». Men det de færreste vet, er at satellittbyen også er hjemstedet til en av de yngste og raskest voksende høyttalerprodusentene i England: Q Acoustics.
Q Acoustics er ikke en klassisk høyttalerfabrikk, og som besøkende blir man skuffet hvis man forventer en omvisning gjennom produksjonshaller, hvor hvitkledde teknikere kvalitetstester høyttalerenheter i den ene enden, mens snekkere legger siste hånden på kabinettenes finish i den andre. Selskapet holder til i et forstadsindustrikvarter, hvor rekker av lave bygninger rommer små kontorvirksomheter. I samme bygning finner man også et salgskontor for melkeprodukter.
At det ikke er et revisjonsfirma, men den engelske delen av utviklingsavdelingen for en høyttalerprodusent, vitner måleutstyret i noen av kontorbåsene om. Men Q Acoustics, som for øvrig er en del av gruppen Armour Home Electronics, fungerer først og fremst gjennom internasjonalt gruppearbeid.
Globalt samarbeide
Når de innledende strekene er satt på papiret i Woking, blir den teknisk tunge delen av beregningene, og prototypene, laget i Essen i Tyskland. Etter omkring et års tid med prototyper, testing, møter og flere nye prototyper, er den nye høyttaleren ferdig – og godkjent av ledelsen i Skottland. Deretter kan produksjonen, som skjer i Hong King, begynne. Forvirrende! Nei, det er bare den måten hi-fi lages i en global verden.
Det er kanskje ikke spesielt romantisk, men det betyr på den andre siden at man ikke lenger trenger å ha en tommetykk lommebok og en stor stab av medarbeidere for å begynne som hi-fi-produsent.
I vår hjemlige hi-fi-verden har vi, side og side med kjemper som Bang & Olufsen, Dali og Dynaudio, en underskog av miniputtvirksomheter med fem, tre eller bare en enkelt medarbeider, som er med på å sette Skandinavia på hi-fi-verdenskartet.
Concept 500
Men tilbake til Woking. Årsaken til at vi tok turen til Storbritannia var å få en smugtitt på Q Acoustics’ mest ambisiøse produkt til dags dato, høyttaleren Concept 500.
Concept 500 er Q Acoustics’ suverent dyreste høyttaler hittil. Med en pris på omkring 40 000 kroner for et par, er den i toppklassen, men imidlertid fortsatt tilgjengelig for andre enn de mest dedikerte og velbeslåtte entusiastene. Den krever heller ikke en total ommøblering av bolig og samlivsforhold. Faktisk har man bestrebet seg på å skape noe som kan gli inn i, og fungere, i en gjennomsnittlig moderne stue.
Kabinettet er tofarget. Front og sider er enten hvite eller sortlakkerte, mens den bakerste tredelen og bakplaten er finert med lyst eller mørkt tre. Det er en toveishøyttaler med to 6,5″ bass/mellomtoneenheter i D’Appolito-konfigurasjon på hver sin side av en 1″ softdome.
Kabinettet er den dyreste delen
Det er en konfigurasjon som virker tillitvekkende, men på ingen måte stikker seg ut fra mengden av høyttalere de seneste årene.
«Det interessante er ikke så mye høyttalerenhetene, for de fleste moderne enheter er faktisk i glimrende kvalitet. Den største delen av arbeidet og prisen ligger i kabinettet», sier Karl-Heinz Fink, som har hatt hovedansvaret for den tekniske utviklingen av Concept 500.
Kabinettet er bygget opp som en sandwich-konstruksjon i fem lag. De tre lagene av tre er adskilt av to lag av en geleaktig masse som aldri stivner. Og det virker. Det tilsynelatende uskyldige kabinettet er et av de mest lyddøde jeg har hatt fornøyelsen av å slå knokene på, og hele høyttaleren, inklusiv sokkelen i frest aluminium, veier hele 42 kilo.
Unngå dårlige vibrasjoner
Mens det er gjort mye ut av kabinettveggene, finner man færre interne avstivninger enn vanlig blant kostbare høyttalere. Q Acoustics kaller systemet «Point to Point Bracing», og det går ut på å bare stive av på de stedene hvor det faktisk trengs, siden man angivelig ved å avstive ukritisk, risikerer å spre vibrasjoner rundt til steder hvor det ikke var problemer i forveien. Man finner til gjengjeld et indre rør som skulle motvirke trykkforskjeller internt i kabinettet på grunn av stående bølger. Det ligner en blanding av sort magi og datagrafikk, men Concept 500 var på den andre siden ualminnelig fri for resonanser og farging under demonstrasjonen.
Jakten på å stoppe resonanser førte til slutt til bakplaten, hvor man finner terminalen og også en ekstra «serviceluke», som gir adgang til kabinettets indre. Vibrasjonsmålinger avslørte at akrylplatene som ofte brukes til høyttalerterminalene, bidrar hørbart med resonanser. Løsningen ble plater som er en sandwich-konstruksjon av stål, blygummi og MDF-plater!
Helt nyinnredet
Demonstrasjonen fant sted i Q Acoustics helt nyinnredede demolokale. Faktisk ble de siste detaljene, som blant annet omfatter blending av et vindu, utført dagen i forveien. Og det sto fortsatt malespann i lokalet ved siden av.
Det som samlingen av journalister fikk høre, var en høyttaler med en forbløffende ren gjengivelse, prisen tatt i betraktning. Stemmer og detaljer i mellomtonen sto knivskarpt. Selv om det gulvstående kabinettet er slankt, går høyttaleren langt nok ned – og med tilstrekkelig makt – til at det ikke er bruk for en subwoofer.
Demonstrasjonen ga appetitt til mer, og vi bestemte oss for å teste Concept 500 når den blir tilgjengelig. Men vi fikk imidlertid allerede kort tid senere et uventet gjensyn med modellen. Det skjedde da vi besøkte Marantz’ europeiske hovedkontor i Eindhoven i Nederland for å overvære lanseringen av deres nye referanseserie. Her brukte merkeambassadøren og audiolegenden Ken Ishiwata nemlig Concept 500 til å demonstrere de langt dyrere Marantz-produktene. Og den hevdet seg overraskende godt i det langt dyrere selskapet. Så godt, at Ishiwata betrodde oss at Karl-Heinz Fink ikke skulle regne med å få sine prototyper igjen!
Q Acoustics Concept 500 får offisiell premiere på Sound & Vision (nei, det er ikke vårt søstermagasin) Bristol Hi-Fi Show i slutten av februar.