18 høyttalerelementer, 18 D/A konvertere, 8.200 watt med forsterkerkraft, 65 kilo ren aluminum og 135 kilo totalt per høyttaler er de vitale målene på BeoLab 90, Bang & Olufsens mest spinnville høyttalerkonstruksjon noensinne. Det kan høres ut som ”overkill”, men når målet er å bryte lydmuren og bøye akustikkens lover, så kreves det tung skyts! Bang & Olufsen har nemlig meget høye ambisjoner for sitt nye flaggskip, som lanseres i anledning deres 90-års jubileum.
Kompromissløs high-tech høyttaler
De fleste høyttalere fra B&O begynner sitt liv som en skisse på designerens bord. Formen kommer i første rekke, mens det er opp til ingeniørene å løse de tekniske utfordringene og få det hele til å fungere som en høyttaler. B&Os høyttaleravdeling har med årene opparbeidet seg betydelig erfaring når det gjelder å få god lyd ut av selv de mest ”umulige” slanke og linjelekre konstruksjoner som BeoLab 18 (toppmodellen Beolab 5 var et unntak: Her var det i større grad kravene til lydkvalitet som påvirket David Lewis’s design.)
Med det nye flaggskipet Beolab 90 er ting snudd på hodet. Bang & Olufsens sjef Tue Mantoni har etter sigende gitt ingeniørene ”carte blanche” til å lage en høyttaler akkurat slik de vil! Deretter har det vært opp til designavdelingen å finne en form som passer de lydmessige behov. Geoff Martin, Bang & Olufsens ”golden ear” og spesialist i lyddesign har vært ansvarlig for utviklingen av lyden, mens formgivningen er gjort av designstudioet Frackenpohl Poulheim (som bl.a også står bak Beosound Moment).
Lyd på alle kanter
Målet med Beolab 90 har åpenbart vært å sette B&O på kartet for kresne high-end kjennere, og henvende seg den typen kunder som ikke lar seg skremme av en ekstra null eller to. Resultatet ser meget iøyenfallende og originalt ut: Høyttaleren i seg selv minner om en studie av geometriske former. Kabinettet er sekskantet og støpt i aluminium. Utenpå er høyttaleren innsvøpt i flere ”seil” av høyttalerstoff som dekker høyttaleren på alle sider.
Beolab 90 spiller også lyd i alle retninger. Totalt dreier det seg om 7 diskanter, 7 mellomtoner og 4 basselementer i hver høyttaler, alle hentet fra øverste hylle hos Scanspeak. Og alle med sin egen forsterker, DSP og D/A konvertere. Til sammen sørger disse for 360 graders spredning av lyden. Hva skal vi med så bred spredning, kan man spørre seg – de fleste av oss liker jo å sette høyttalerne noenlunde inntil en vegg, og å koselytte midt foran høyttalerne?
Svaret er at BeoLab 90 er konstruert for å yte optimalt både i dette, og en rekke andre lyttescenarioer. Lyden vi hører fra høyttalere er som kjent en kombinasjon av den direkte lyden fra høyttaleren, og den reflekterte lyden fra veggene rundt, som dessverre har en tendens til å farge og maskere den lyden vi egentlig vil høre. Dette er nettopp hva B&O ønsker å kontrollere med det de kaller Beam Width Control – kontrollert spredning av lyden i rommet. Virkemidlene er ganske ekstreme, ved at høyttalerelementene ikke bare er satt til å lage lyd, men å ”fjerne” uønsket lyd. Sitter du midt foran høyttalerne, vil de bak- og sidemonterte høyttalerelementene tas i bruk for å motvirke refleksjoner fra sideveggene, slik at du i praksis bare hører den direkte, upåvirkede lyden fra de frontmonterte elementene. Dette skjer ved hjelp av aktiv romkompensasjon, der høyttalerne måler akustikken i rommet og tilpasser seg omgivelsene.
Det andre er noe B&O kaller Beam Direction Control. Med denne funksjonen tas den samme avanserte teknikken i bruk for å forbedre lyden i andre retninger, for eksempel i retning av spisestuen eller kjøkkenet – eller bare best mulig ”omgivelseslyd” til hjemmefesten. Disse ulike lyttescenarioene kan man så enkelt veksle mellom med fjernkontroll.
I teorien kan dette høres ut som noe Bose eller andre kunne ha klekket ut til en billig penge, men det er ”litt” mer avansert enn som så: En stykk Beolab 90 inneholder så mye prosessorkraft og DAC-er, forsterkere og høyttalerelementer at den fint kunne drive et ganske sofistikert surroundanlegg alene! Og her er det altså snakk om to høyttalere som ene alene er dedikert til å lage best mulig stereolyd.
Imponerende teknikk
Lyd & Bilde fikk teknikken demonstrert tidligere i år under et besøk bak lukkede dører på fabrikken i Struer, og kan nå avsløre at det var prototypen på Beolab 90 vi fikk høre. Vi kan skrive under på at effekten er besnærende. Høyttalerne spiller på lag med lytterommet på en måte vi ikke har opplevd før. Personlig har jeg nok aldri hørt et mer holografisk realistisk lydbilde, verken i eller utenfor sweet spot: Man kunne reise seg, og gå rundt i rommet uten at lydbildet mistet fokus. Beolab 90 er dessuten en fullblods, fullfrekvens høyttaler som overlater lite til tilfeldighetene. Geoff Martin og hans team har sikkert finpusset og polert mye på konstruksjonen på siden den gang – og vi håper å få muligheten til en full test av kolossene i nær fremtid!
Som seg hør og bør for et flaggskip er det selvfølgelig snakk om en god del kroner. Men ut fra det vi har fått høre så langt, er BeoLab 90 en teknisk maktdemonstrasjon som forhåpentligvis også kan realiseres i lavere prisklasser etter hvert.
Ellers som Bang & Olufsens CEO Tue Mantoni selv sier:
«BeoLab 90 er den mest komplette høyttaleren, vi noensinne har skapt. Den er et studie i enestående håndverk, ideelle materialer og overlegen teknologi. Fremtidige Bang & Olufsen produkter kommer til at nyte godt av den knowhow vi har fått i forbindelse med utviklingen av BeoLab 90 – og våre kunder kommer til å elske lyden fra denne eksepsjonelle høyttaleren i deres hjem».
De teknisk interesserte anbefales å sjekke ut Tonmeister Geoff Martins blogg om utvikling av høyttalerne.
BeoLab 90 kan kjøpes i utvalgte Bang & Olufsen butikker fra den
17. november 2015, som er dagen for Bang & Olufsens 90-års jubileum. Veiledende utsalgspris: 299.995 NOK pr. stk!