Audiovector Trapeze Reimagined lansert

Og vi har hørt dem.

Audiovector Trapeze Reimagined lansert 8

Foto: Audiovector

Glem alt du tror du vet om Audiovectors høyttalere. Har du hørt modeller i R-serien, eller M-serien før, eller de meget budsjettvennlige høyttalerne i QR-serien, er du overhodet ikke forberedt på hva som venter før musikken starter på et par Trapeze. De spiller faktisk ganske ulikt et par R6 Arreté, som kanskje er den modellen de slektes mest på, men egentlig er Trapeze en mye eldre konstruksjon.

I 1979 tenkte Ole Klifoth at han skulle lage en høyttaler som han likte selv. En som kunne gjenskape atmosfæren på 13. rad i konserthallen i Tivoli i København. Eller plassen tre-fire meter fra scenen i jazzhuset Montmartre.

Audiovectors grunder og sjefskonstruktør, Ole Klifoth, med ny og gammel Trapeze. Foto: Lasse Svendsen

Resultatet ble Trapeze. En ganske underlig høyttaler med et skrått kabinett, 6 dB per oktav delefilter og et diskantelement i en åpen baffel.

Den originale Trapeze fremst i bildet. Foto: Lasse Svendsen

For et par år siden viste Ole Klifoth meg en prototype på det som kanskje skulle bli en ny Trapeze. Siden den gang har konstruksjonen utviklet seg fra det originale konseptet, til noe som ligner originalen, og skiller seg tydelig fra Audiovectors andre høyttalerserier.

Bare se her:

Foto: Lasse Svendsen

isobarik

Den nye Trapeze Reimagined, ligner selvsagt originalen og mikser det originale konseptet med teknologien fra nåtidens Audiovector-modeller. Høyttalerne bruker et så kalt compound-prinsipp, eller isobarik som det også kalles. Et spesiallaget 12-tommers basselement (30 cm) spiller i et separat kammer, med en nedovervendt 8-tommers subwoofer (20 cm) som spiller i et kabinett med bassrefleksport i enden. Den nedre grensefrekvensen er oppgitt til 32 Hz.

Foto: Lasse Svendsen

En 5-tommers mellomtone (12,5 cm) med åpent polstykke overtar ved 500 Hz. Etter 3 kHz overtar en ny AMT-diskant med kraftigere magneter og større åpning enn AMT-elementet vi kjenner fra R6 Arreté. AMT-elementet sitter i et eget kammer, med ventilert åpning på baksiden av kabinettet. For å ‘slippe musikken fri’, kan man si.

Freedom

Foto: Lasse Svendsen

Kabinettet, som kan leveres lakkert i den fargen man ønsker, eller i trefiner, hviler på to alulplater som er montert sammen i en slags sandwich. Sirkler er frest ut i platene og lager spor for karbonholdige stålkuler som danner et slags kulelager, og fungerer som demping.

Høyttalerne har Audiovectors Freedom jording med en terminal på baksiden for å jorde elememtene og chassiset og redusere forvrengning. Det krever en Freedom kabel, som ikke leveres med høyttalerne, men må kjøpes ekstra.

Demping

Mads Klifoth, Audiovectors CEO, med Trapeze i valnøtt. Foto: Lasse Svendsen

Trapeze Reimagined har en unik funksjon på baksiden. En bryter med tre trinn tilpasser dempingen til forsterkerens dempefaktor. Trinn 1 er normal, og er tilpasset de fleste forsterkere, mens trinn 2 er tilpasset forsterkere med særlig høy dempefaktor. Trinn 3 er tilpasset rørforsterkere med lav dempefaktor.

Teknikken virker, jeg har prøvd og man hører faktisk forskjell. Det gjør man også hvis ventilen bak AMT-elementene dekkes til. Vokaler mister litt av toppen, og cymbaler sin snert, så det er liten tvil om at Ole Klifoth vet hva han driver med.

Foto: Lasse Svendsen

Høyttalerne spiller med en kraft og en dynamikk i bassen, som jeg ikke var forberedt på. Isobarik-prinsippet har jeg sjelden hørt så godt integrert, og det bidrar til en dynamikk i dypbassområdet som minner om en lynrask subwoofer. Evnen til å spille høyt uten hverken tydelig forvrengning eller musikk som skjærer i ørene, er formidabel.

Førproduksjonsenhetene vi lyttet til, lød ferdige i mine ører, men det antydes at det skal tweakes litt frem mot den store lanseringen på high-end messen i Munchen andre uken i mai.

Trapeze Reimagined skal være klar for demo hos utvalgte forhandlere ikke så lenge etterpå, og de først kundene kan få sine høyttalere i de kommende ukene etter det igjen.

Trapeze Reimagined:

Les også Audiovector R6 Arreté: I en klasse for seg Audiovectors rimeligere utgave av flaggskipene R11 og R8 er like fantastisk som vi håpet.
Les videre
Exit mobile version