Hodetelefoner er produktgruppen vi tester mest i Lyd & Bilde. Og det er det god grunn til. I de siste årene har vi vært vitne til en eksplosjon i antall og utvalg fra et stadig voksende antall produsenter. Det er også produktgruppen som flest bruker. Lynraske datamaskiner, avansert kamerautstyr og tung hi-fi har alle sine tilhengere. Men alle har bruk for hodetelefoner. Det viser faktisk at flertallet har flere par hodetelefoner liggende, til vidt forskjellige bruksområder.
I denne testen ser vi på en gruppe med hodetelefoner som vi ikke har testet tidligere, men hvor utvalget vokser eksplosivt for tiden. Enten man anser pc-spill som en seriøs e-sport, eller ikke. Er hodetelefoner en produktgruppe som velter inn i butikkhyllene nå. Og de kommer både fra produsenter som tidligere har spesialisert seg i spilltilbehør og fra etablerte hodetelefonprodusenter.
Men er det virkelig nødvendig med egne hodetelefoner til spill? Kan man ikke bare bruke sine vanlige hodetelefoner til det? Det kan man selvfølgelig. Man kan også i prinsippet ta med seg sine hi-fi-hodetelefoner på trening, men resultatet blir der etter. Og spillene stiller en del krav til utstyret.
For det første skal det være en mikrofon på headsettet, slik at man kan rope kommandoer og advarsler til laget sitt, når det går galt på slagmarken. De skal også være behagelige å ha på i timevis uten at ørene blir kokt, eller at man blir sliten i nakken av vekten. Det er også en fordel hvis de støtter surroundlyd i mange kanaler, slik at man kan høre når fiender kommer listende bakfra.
Ikke ekte surround
Flere av hodetelefonene i denne testen selges med «7.1 surround sound» printet på esken. Å snakke om 7.1-kanalers surroundlyd i hodetelefoner er litt som å selge elastikk i metermål: Det krever en meget god moral. Av rimelige, fysiske årsåker er det nemlig ikke sju separate drivere og en subwoofer innebygd i hodetelefonene. Man kunne i prinsippet godt hatt separate drivere for front-side- og bakkanaler (men det ville ikke hørt så bra ut). Men en subwoofer er på ingen måte en praktisk ide, og skulle senterkanalen da blitt plassert i skallen?
I stedet er surround-hodetelefonene i testen basert på softwarebasert virtuell surround, der kanalene i kildematerialet elektronisk plasseres rundt lytteren. Hvor godt det fungerer i praksis avhenger av soft- og hardware som skal omsette spillets eller filmens lydkanaler til virtuelle kanaler i hodetelefonene.
Headsettetene ble selvfølgelig testet i deres naturlige miljø, det vil si spill, spesielt 3D-skytespill, der eventuelle surroundeffekter utnyttes maksimalt. I tillegg ble det også testet med musikk og film – også i surround. Vi så også på de innebygde mikrofonene og eventuell støyreduksjon.