Aventage er Yamahas flaggskipserie med hjemmekinoforsterkere og -receivere, et konsept som fyller 10 år i år. Tre av disse årene har gått til utviklingen av de nye modellene, RX-A4A, RX-A6A og den aller heftigste RX-A8A. Det er det lengste Yamaha noensinne har brukt på sine surroundreceivere. Så får vi håpe de har brukt tiden godt.
Den mest åpenbare forskjellen fra tidligere receivere er designen, som har blitt mer minimalistisk. Og som samsvarer med de rimeligere RX-V4A (les vår test her) og RX-V6A.
Mekaniske forbedringer
Men viktigere er hva som er gjort for lyden. For eksempel at kabinettet er bygget på et stivere og mer stabilt understell enn tidligere. Og at den femte foten er flyttet fra midten av chassiset, til rett under transformatoren for å fordele og minimere vibrasjoner. Denne sitter nå sentrert i fremre del av kabinettet, og selve transformatoren er også nyutviklet for å levere mer stabil strøm, med mindre vibrasjon.
Forsterkerne er symmetrisk oppbygd, med god separasjon mellom effektforsterkertrinnene. Analoge og digitale kretser har også hver sin strømforsyning, for å totalt separere dem fra hverandre.
Ny, fremtidssikker DSP
RX-A4A, RX-A6A og RX-A8A har fått en ny DSP-prosessor fra Qualcomm (QCS407), som har 64-bit oppløsning mot tidligere 32. Den har 7 ganger bedre regnekapasitet enn tidligere, og masse mer kapasitet enn hva som utnyttes. Dermed skal receiverne kunne oppgraderes i fremtiden.
En annen ting man har gjort for å gjøre receiverne mer fremtidssikre, er å inkludere en såkalt Field Programmable Gate Array (FPGA). Dette er en type prosessor som kan omprogrammeres til nye oppgaver, fremfor å måtte skifte ut til ny chip i fremtiden. Det betyr for eksempel at fremtidige lydformater eller nye DSP-klanger kan programmeres inn i FPGA-en med en programvareoppdatering. Fremfor å måtte kjøpe en ny forsterker om to år.
Surroundlyd med kunstig intelligens
De nye receiverne har såkalt Surround:AI, en teknologi utviklet av Yamaha som analyserer lydbildet med DSP, og optimaliserer lyden for ulike elementer i lydbildet: for eksempel dialog, bakgrunnsmusikk og lydeffekter. Alt gjøres i realtid, og Yamaha hevder å ha de eneste receiverne på markedet med denne typen teknologi.
Romkorreksjon
Yamaha bruker sin egen YPAO romkorreksjonsteknologi, for å automatisk tilpasse lyden til dine høyttalere og ditt rom. Dette skjer med en avansert parametrisk equaliser. YPAO måler lyden fra flere punkt i rommet, og i tilfellet RX-A6A og RX-A8A måles også lyden fra flere vinkler. Slik at systemet får størst mulig kunnskap om høyttalernes plassering i rommet.
4K og 8K – og eARC
De nye receiverne har selvsagt HDMI 2.1, og de kan skilte med sju innganger hver. Av oppløsninger støtter disse både 4K / 120 Hz og 8K / 60 Hz og dessuten variabel skjermfrekvens for gaming.
De fleste HDR-formater støttes, deriblant både HDR10 og HDR10+, i tillegg til Dolby Vision.
I tillegg har receiverne eARC (enhanced Audio Return Channel) på HDMI-utgangen, som betyr at denne får høyoppløst lyd tilbake fra TV-en. Det betyr at du for eksempel kan nyte Dolby Atmos i TrueHD oppløsning, rett ut fra TV-en. eARC er også mer kompatibelt med komprimert Dolby Atmos fra strømmetjenester som Netflix, Disney+ og Amazon Prime, enn den eldre ARC-lydreturen.
Hvor mange kanaler trenger du?
Den mest åpenbare forskjellen mellom de tre receivermodellene er antall kanaler de har ombord.
RX-A4A har 7 kanaler (7 x 110W RMS), og støtter Dolby Atmos og DTS:X i et 5.1.2-oppsett (to høydekanaler).
RX-A6A har 9 forsterkerkanaler og mer effekt (9 x 150W RMS). Dette gir større fleksibilitet med tanke på høyttaleroppsettet. Du kan enten velge 5.1.4 – altså med fem høyttalere i ørehøyde og fire i høyden, eller 7.1.2. Receiveren har dessuten 11.2 prosessorkanaler, slik at du med en ekstra stereo effektforsterker kan bygge ut med to ekstra kanaler – og i bunn og grunn forvandle den til RX-A8A.
En annen forskjell mellom RX-A6A og lillebroren, er at de to subwooferutgangene prosesseres separat. Den er dermed en ekte 9.2-receiver, mens RX-A4A er 7.1. Du kan dermed ha to subwoofere med ulik plassering og avstand til sitteposisjon – og receiveren vil kalibrere dem hver for seg.
RX-A8A har 11 forsterkerkanaler men samme effekt pr. kanal som RX-A6A. Dette gir mulighet for sju høyttalere på bakkeplan, med fire ekstra høydehøyttalere. Dette er etter vår mening det optimale høyttaleroppsettet i store rom. Ut ifra hva vi kan se i spesifikasjonene, er den ellers identisk med RX-A6A.
Det betyr at du skal være veldig sikker på at du trenger 11 kanaler, før du kjøper toppmodellen. Spesielt når man ser at RX-A6A er såpass mye rimeligere, som igjen gir rom til en ekstra stereo effektforsterker i budsjettet hvis du en dag finner ut at du trenger det.
RX-A4A, RX-A6A og RX-A8A: Priser og tilgjengelighet
RX-A4A kommer i juni og vil koste 15.990 kroner. RX-A6A og RX-A8A kommer begge i juli, til henholdsvis 26.990 og 37.990 kroner.