Tallenes klare tale forteller at nordmenn kjøpte litt færre tv-er, men mange smartklokker og smartarmbånd.
Den norske elektronikkbransjen hadde et godt år i 2015, med en omsetningsvekst på 6,6 prosent, til en total omsetning på 32,27 milliarder kroner. Det inkluderer tv, mobil, pc-er, barbermaskiner, og hvitevarer.
Økningen skyldes blant annet at lyd og bilde – med foto øker med 11,1 prosent til 6,9 milliarder. Men smartutstyr øker mest med 169 prosent! Aller mest øker smartutstyr som smartklokker, med 200 prosent vekst, og smartarmbånd med 100 prosent vekst.
Markedet har fått god drahjelp av smartklokker som Apple Watch og treningsarmbånd som Fitbit, og det skal bli interessant å følge med på hvor stor veksten blir i 2016.
– Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi, og ligger i forkant av den globale utviklingen, som spår at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Nedgang for mobil og nettbrett
For mobilmarkedet er tallene mindre hyggelige. Her synker mobilmarkedet med 12 prosent til 1,85 mill enheter, men samtidig øker verdien med 13,5 prosent til 7,77 mill. Nordmenn bytter mobil stadig sjeldnere, og snittet er nå 2,5 år.
– Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene. Det gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Ottemo.
Nettbrett faller 12,5 prosent til 613.000 enheter, men hybrid-PC-er øker noe.
Fallende tv-salg
Tv-salget faller også, med 9 prosent til 387.000 enheter, men skjermstørrelsen øker fremdeles. Nå er 55-65-tommere folke-tv-er, med 36,2 prosent av tv-markedet. Det betyr også at vi kjøper dyrere tv-er, for totalomsetningen øker med 10 prosent.
Salget av Blu-ray og DVD-spillere har ikke endret seg siden året før, og er fremdeles lavt med 70.000 BD-spillere.
For strømmetjenester har 2015 vært et bra år. Halve Norge abonnerer nå på strømmetjenester. 49 prosent har strømming hjemme, og Netflix er størst med en 38 prosent markedsandel, med Sumo som en nummer to.
Året under ett viste en svak nedgang for tv-titting, fra 96 til 92 prosent som sier at de fortsatt ser på tv. 40 prosent ser tv på PC-en, 31 på nettbrettet og 15 prosent på mobilen. Men mange av ser tv på flere plattformer.
Vekst for hi-fi
Hodetelefoner er fremdeles enormt populært. Her har salget falt fra 1,2 til 1 mill solgte hodetelefoner, men folk kjøper dyrere og omsetningen landet på 650 mill kroner. Til sammenligning kjøpte vi hodetelefoner for 600 millioner året før.
Det er verdt å merke seg at ørepropper ikke er med i tallene Elektronikkbransjen har samlet inn.
Grammofoner er stadig populært og året endte med 10.000 solgte platespillere, tusen flere enn i fjor og det er ti ganger så mange som antall solgte CD-spillere.
– Stadig flere unge oppdager vinyl og kjøper seg platespillere, og enkelte band og artister gir nå ut musikken sin i to formater; på strømmetjenester som Spotify og på vinyl. Det bidrar til å øke interessen for platespilleren, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.
Mer radio
Salget av radioer med DAB, ikke bare rene DAB-radioer øker med 9 prosent, til respektable 740.000 radioer. Mange har nok flere enn en radio og bytter ut mange av dem med DAB, derfor ventes det å øke når slukkedatoene for FM-nettet, nærmer seg.
– Vi ser at blant annet NRKs nye dab-kanaler har vært med å drive salget av den klassiske bordradioen med dab, og nå som slukkedato er satt har folk flest fått med seg at FM-radioen vil slutte å virke. Utsalgsstedene har også vært flinke på å informere kundene sine, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
I år har Elektronikkbransjen også undersøkt hvor mange strømmehøyttalere som ble solgt i 2015, og antallet endte på 305.000 av disse enhetene. Til sammenligning stod vanlige høyttalere for 70.000 enheter.
Dyrere kameraer
Fotomarkedet øker i verdi 2015 og omsatte for en milliard i 2015. Salget av kompaktkameraer fortsetter å falle, nå ned 4 prosent til 79.000 enheter, men snittprisen øker til 2600 kr fordi de som handler kjøper de dyrere modellene.
Instant-kameraer, eller Polaroid-kameraer som mange kaller dem, står for 18 mill av totalen, med 18.000 solgte enheter og snittpris på 1000 kr.
Den tradisjonelle speilrefleksen faller brutalt i markedet med 37 prosent ned til 29.000 enheter, men med en relativt høy snittpris på 6600 kr og en omsetning på 191 mill.
Kompakte systemkameraer derimot, ser ut til å holde stand i markedet, med uforandret omsetning på 12.000 enheter. Interessant å merke seg at her er snittprisen 8500 kr, noe som tyder på at det kan være entusiastene som omfavner kompakte systemkameraer, og er villige til å betale for de beste kameraene i akkurat dette segmentet.
– Tross et fallende kamerasalg, tar nordmenn stadig flere bilder, og omsetningen av utskrift i form av fotobøker, postkort, kalendere, lerret og papir, endte på 325 mill kroner , sier Bjørn Mangset, leder i Fotorådet.
Spørsmålet er om fotointeressen vil få noe å si for de kommende årenes omsetning av kameraer. For salget av tilbehør som objektiver, fortsetter å falle i takt med nedgangen i kamerasalget. Foreløpig har ikke objektiver for kompakte systemkameraer solgt like godt som objektiver til speilreflekskameraer, som selger seks ganger bedre enn objektiver for de små systemkameraene.
Så langt fortsetter action-kameraene fortsetter oppgangen i Norge. litt motsatt av utviklingen i andre land. Salget økte med 28 prosent fra 71.000 til 91.000 enheter.