- Her er den egentlige grunnen til at Spotify vil gi bedre lyd

Spotify Pro: Kommer det endelig – og hvem bryr seg?

Spotify lover endelig bedre lyd. Men når bare fire av ti brukere betaler for musikken sin i dag, hvem kommer til å bry seg om Spotify Pro? Svaret finner vi kanskje ikke hos lytterne, men på Wall Street.

spotify pro

Foto: KI (Dall-E)

For over ti år siden tok norske WiMP (senere Tidal) et modig valg: De satset stort på å oppgradere hele musikkatalogen sin til høyere lydkvalitet. Det var en omfattende oppussing som krevde store ressurser, men som gjorde dem til en premiumtjeneste for kvalitetsbevisste lyttere.

Siden har både Amazon Music, Deezer og – ikke minst – Apple Music begynt å tilby musikk med tapsfri lydkvalitet. Og til og med høyere oppløsninger. Hos Spotify har det vært stille.

Ryktene har riktignok ikke manglet. Hvert eneste år siden 2021 har Spotify hintet om at bedre lyd er på vei. Og hver gang har pressen kastet seg over nyheten. Også vi i Lyd & Bilde. Så når Bloomberg nylig meldte at Spotify omsider kommer med et nytt abonnement kalt Spotify Pro, der bedre lyd skal være blant godbitene, bør vi kanskje være litt skeptiske.

Foto: Spotify

Ingen stress

Spotify har tatt det rolig. Og selv om hi-fi-hjertet mitt blør, er det lett å forstå hvorfor: I 2024 var det bare 263 millioner av deres 675 millioner brukere som faktisk betalte for et premiumabonnement. Resten – over 60 prosent – nøyer seg med reklamefinansiert abonnement og tvilsom lydkvalitet.

Svaret på “hvorfor nå” ligger nok derfor mer i aksjemarkedet enn hos brukerne. Som børsnotert selskap må Spotify hele tiden vise at de er i bevegelse og vokser. Nye tiltak og produkter må til for å holde på investorenes interesse og dermed også aksjekursen – selv når disse tiltakene ikke nødvendigvis møter et faktisk behov i markedet.

Vi skal heller ikke glemme at Spotify trenger penger. 2024 var første året de gikk med overskudd. Selv etter dette sitter selskapet med et samlet underskudd på over 3 milliarder dollar (ned fra 4,1 mrd i 2023). Det er 35 milliarder kroner, det! Det sier seg selv at noe må gjøres. Derfor vil også Spotify Pro koste mer. Antakelig ser vi på 20 dollar i måneden, altså rundt 250 kroner.

Les også Spotify HiFi: Fortsatt i planene "Vi skal gjøre det", hevder en av Spotifys sjefer.

Det koster

Å oppgradere musikkatalogen til tapsfri lydkvalitet er kostbart, både i tid og penger. Det krever mye arbeid å forbedre millioner av låter, pluss systemer for å levere denne lydkvaliteten til brukerne. Men for Spotify handler dette kanskje mer om å vise handlekraft overfor aksjonærene enn å møte en reell etterspørsel.

Dette viser noe interessant i dagens strømmemarked: Selv om teknologien kan gi oss stadig bedre lyd, ser vi at de fleste er fornøyde med vanlig kvalitet – eller til og med gratisversjonen med reklame.

Taylor Swift: The Tortured Poets Department – The Anthology. Foto: Universal Music

Swifties viser vei

En ny studie fra University of Glasgow kaster lys over hvordan selv de mest dedikerte musikkfans vurderer lydkvalitet. Forskerne så på over tusen Taylor Swift-fans – en gruppe som gjerne bruker mye penger på favorittartisten sin. Det overraskende var at hele 26 prosent kunne tenke seg å kjøpe albumcover uten vinyl, for å bruke mindre plast. Blant de yngste (18-24 år) var tallet enda høyere – 50 prosent. Dette er samme gruppe som har drevet vinylsalget til værs de siste årene.

Dette speiler en større trend i vinylmarkedet i dag. Tall fra Luminate viser at halvparten av alle som kjøper vinyl er under 35 år, og hele 27 prosent er under 25. Ikke mindre interessant er det at halvparten av alle som kjøper vinylplater i USA ikke eier en platespiller! Det sier mye om hvordan folk bruker musikk i dag: Det handler ikke først og fremst om lydkvalitet.

Glasgow-studien bekrefter dette. Bare 33 prosent av de unge Swift-fansen så på lydkvalitet som “veldig viktig” når de kjøpte vinyl. I stedet var det viktigere å støtte artisten, samle på fysiske ting og vise hvem de er som fans. Denne generasjonen strømmer musikken sin til daglig, selv når de har samme album på vinyl. For dem handler ikke musikk om lydkvalitet – det handler om at det skal være lett tilgjengelig, om identitet og om miljøbevissthet.

Høyoppløst lyd krever høyere båndbredde. Men i 2025-målestokk er det likevel marginalt. Foto: iStock

Spotify Pro er bra for entusiastene

For oss som er opptatt av lyd blir Spotify Pro gode nyheter. Endelig kan vi strømme musikk i tapsfri kvalitet fra verdens største musikktjeneste. Men sett fra et forretningsperspektiv virker timingen mer som et trekk for å glede Wall Street, enn et svar på hva brukerne faktisk ønsker seg.

Dette betyr ikke at Spotify Pro må mislykkes. Men suksessen vil nok måles mer i positive overskrifter og fornøyde aksjonærer, enn i hvor mange som oppgraderer til den nye tjenesten. For oss som er glad i god lyd er dette uansett gode nyheter. Vi får endelig det vi har ventet på, selv om det kanskje skjer av “feil” grunner. Og kanskje er det ofte slik nye ting blir til: Ikke nødvendigvis fordi massemarkedet ber om det, men fordi noen vil vise at de tenker fremover og utvikler seg – selv når det bare er noen få som har glede av det.

Les videre
Exit mobile version