Onkyo er døde – lenge leve Onkyo!

Da japanske Onkyo erklærte seg død, var ikke det hele historien. For Onkyo-merket lever nå videre i amerikanske hender.

onkyo logo ny

onkyo logo ny

Ryktene om Onkyos død var sterkt overdrevet. Og det til tross for at det var Onkyo selv som sto for dem!

Da det 76 år gamle japanske hifi-merket Onkyo på fredag begjærte seg konkurs ved tingretten i Osaka, utløste det en storm av historier om merkets bortgang.

Fra mainstream til nisje

Historien som ble publisert av nyhetsmediet Nikkei, ble sitert i lydpressen over hele verden. Også hos oss i Lyd & Bilde, hvor vi skrev en kommentar om Onkyos storhet og forfall – som på mange måter også reflekterer historien om hvordan stereolytting i dag har blitt til en nisjeinteresse, mens det på 70-tallet var hobbyen til enhver tenåring. Og at selskapene som ikke klarer å tilpasse seg den teknologiske utviklingen vil dø ut.

Les også Farvel, Onkyo! Kommentar: Et av de store gamle trærne i hi-fi-skogen har falt. Uten en lyd.

Dagens gode nyhet er at merket Onkyo lever videre!

For mens japanske Onkyo stenger og legges ned, så lever Onkyo Home Entertainment AV Solutions videre i nye hender. Avdelingen med det lange navnet har siden september 2021 vært eid av amerikanske Premium Audio Company (PAC) sammen med japanske Sharp.

Har overtatt alle eiendeler

I en pressemelding fra Premium Audio Company understreker selskapet at avdelingene til Onkyo som PAC og Sharp kjøpte i 2021 ikke er omfattet av fredagens konkurs. Og det gjelder omtrent alle deler av Onkyo. Selskapet står bak produksjonen av «et utvalg av A/V- og stereoreceivere, forsterkere og hi-fi-komponenter under merkene Onkyo og Integra.» PAC og Sharp har også tatt over alle immaterielle rettigheter og retten til produktutvikling, salg, markedsføring og distribusjon av Onkyo og Integra.

Dermed er det ikke så rart at japanske Onkyo gikk konkurs. For med hovedvirksomheten solgt og OEM-produksjonen nedlagt, var det egentlig ikke noe igjen i moderselskapet.

Bli kjøpt opp – eller dø

I vår kommentar kritiserte vi Onkyo for å ikke følge med tiden. Det ble forhastet. For som det viser seg, har Onkyo gjort akkurat det samme som flere andre gamle hi-fi-merker har gjort før dem: å bli oppkjøpt av et stort selskap. Med oppkjøpet i 2021 ble Onkyo og Integra en del av samme familie som Klipsch, Jamo, Mirage, Teac og Pioneer. For å nevne noen. Og man finner ikke mange hi-fi-merker i dag som har klart å beholde sin uavhengighet gjennom årene. Blant de få som fortsatt eies av av sine opprinnelige morselskaper er Sony, Technics og Bang & Olufsen

Men den gode nyheten er at vi også kommer til å teste produkter med navnet Onkyo i fremtiden. Noe vi gleder oss til. Selv om det kan bli vanskelig å se forskjellen på dem og for eksempel Teac og Pioneer.

Les videre
Exit mobile version