Lenbrook kjøper opp MQA

MQA får nytt liv med ny eier. Lenbrook er moderselskapet til blant annet NAD og Bluesound.

Lenbrook kjøper MQA

Foto: NAD. Logo: MQA. Photoshop: Geir Nordby

Men MQA var ikke død! Selskapet bak den mye omtalte og omdebatterte kodeken for høyoppløst lyd er nå kjøpt opp av Lenbrook. Kun teknologien er kjøpt, ikke de ansatte. Men et utvalg av tidligere MQA-ansatte med base i Storbritannia har blitt ansatt på nytt av Lenbrook.

Etter Tidal tok FLAC i sitt opprinnelige format inn i varmen som sitt foretrukne høyoppløste musikkformat (MQA er også FLAC, men bearbeidet og med viktige metadata pakket inn i filen), har flere spådd at MQA vil fases ut. Spesielt etter at høyoppløst musikk med begge formater ble merket Max, og brukeren ikke ser forskjell på dem i avspilleren.

Bedre merking i Tidal

Vel, det er inntil nå. For etter siste Tidal-oppdatering står det nå enten FLAC eller MQA i avspilleren, avhengig av hvilket format som spilles av. Og hvis du skulle lure, så er det faktisk fortsatt mulig å laste opp musikken til Tidal i MQA-formatet.

Les også MQA nedenom og hjem? MQA skal gi "bedre enn CD-kvalitet" på strømming. Men nå har rettighetsinnehaver søkt konkursbeskyttelse. Hva skjer nå?

Mens det nok vil bli marginalt med poputgivelser i MQA i fremtiden, er det fremdeles de som sverger til formatet. Blant annet musikkselskapet 2L, med Grammy-vinner Morten Lindberg bak spakene. På spørsmål om hva de vil fortsette med videre, svarer han:

– Vi fortsetter å levere MQA til strømmetjenestene, fordi det har vist seg å gi den beste opplevelsen for de fleste brukerne.

Morten Lindberg i sitt studio utenfor Oslo. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hvorfor låter noe MQA bra, og noe mindre bra?

Som er hva som skiller 2L fra de fleste andre utgivere av MQA-innspillinger, og som kan forklare hvorfor det er så stor forskjell på lydkvaliteten mellom det som kommer derfra, og mer «mainstream» popinnspillinger lastet opp i MQA.

MQA er ikke «lossless» når man snakker om digitale 0- og 1-tall. Det legger til og trekker fra informasjon, som også kan gjøre at noen innspillinger låter mindre bra med MQA enn annet. Det handler om å vite hva man gjør når man bruker formatet på en innspilling.

– Vi bruker faktisk MQA allerede med lyttekopier av de første skissene til musikere og komponister underveis i produksjonen, sier Morten Lindberg.

Les også Full forvirring rundt Tidal og MQA ... eller er det bare storm i vannglass? Eller er nyhetene til og med utelukkende positive?

MQA = analogt?

Forkjemperne av MQA ønsker å snakke om dette som et slags analogt lydkonsept:

«Although MQA is a digital technology, it is an analogue-to-analogue conception and not simply a digital codec. Put simply, the MQA Encoder corrects for the A/D converter, ‘deblurs’ that signal and then uses a lossless package that is much more efficient than regular PCM. Fans of MQA speak to its improved transparency, noise stability and temporal effects.» Dette fra Lenbrooks pressemelding.

Velg selv!

Uansett, i tilfellet Tidal har musikerne og plateselskapene mulighet for å velge hva de vil laste opp i. For forbrukernes del har det lite å si, med mindre man ønsker full utpakking av MQA-utgivelser over 96 kHz. Da trenger man nemlig spesielt utstyr for å få det til. Her er vi sikre på at Lenbrook-eide NAD, Bluesound og Polk vil bidra med løsninger.

Bluesound kan få økte multiromsfunksjoner med den nyinnkjøpte teknologien. Foto: HiFi Klubben

SCL-6: Skjult gull for Lenbrook?

Men kanskje vel så spennende som strømmeformatet MQA, så er den skalerbare SCL-6-kodeken fra det samme teamet nok en vel så viktig grunn til oppkjøpet, for en hardvareprodusent som Lenbrook.

SCL-6 er en skalerbar kodek, som baserer seg på mye av teknologien i MQA. Her loves vi lyd i studiokvalitet over lav båndbredde. Som skapt for Bluetooth. Kodeken kan skaleres meget raskt ut ifra tilgjengelig båndbredde, uten opphold i lyden. Litt som aptX Adaptive, men forhåpentligvis enda mer sømløst. Vår erfaring er at man hører når aptX Adaptive skifter kvalitet på musikkstrømmen.

SCL-6 er kildenøytral, og støtter PCM likefullt som MQA.

Trådløs hjemmekino?

Når vi tenker NAD og Bluesound, er det umulig å ikke tenke på trådløse høyttalere. I dag har man valget mellom WiFi og Bluetooth, hvor WiFi tillater bedre lydkvalitet mens Bluetooth gir enklere tilkobling for folk flest.

Man kan lett se for seg rimelige multiromshøyttalere som er helt uavhengig av nettilkobling, men som kommuniserer seg imellom med SCL-6 over Bluetooth. Eller et lydplankesystem med trådløs subwoofer og ditto bakhøyttalere, hvor selve lydplanken er tilkoblet nettverket mens subwoofer og bakhøyttalere bruker SCL-6 over Bluetooth. Som gir bedre lydkvalitet enn nåværende Bluetooth-løsninger, og likevel en mer stabil og sømløs opplevelse, enn om alle lydsignaler må via ruteren.

Uansett ser vi for oss at Lenbrook kan ha mange gode grunner til å kjøpe opp MQA-teknologien. Vi venter i spenning på fortsettelsen!

Les videre
Exit mobile version