Etter 41 år som fanebærer og ambassadør har Ken Ishiwata og Marantz blitt enige om å skille lag. Det markerer slutten på et unikt kapittel i hi-fi-historien.
Ken Ishiwata avtrer i utgangen av mai.
“Kontrakten mellom begge parter er avsluttet, og det har blitt avtalt at partene går hver til sitt. Ken har brukt sine upåklagelige ører og tekniske erfaring til å arbeide sammen med utviklingsteamet i Europa og Japan, for å oppretholde og utvikle den legendariske Marantz-lyden, som Senior Product Manager og Marantz Brand Ambassador,” lyder det i en pressemelding fra Marantz.
Bart Muller, SVP European Commercial Operations, kommenterer: “Vi vil gjerne takke Ken for hans eksemplariske produkter, og spesielt jobben han har gjort for å fremme Marantz-merket i Europa.”
Ken kom først til Europa for å arbeide for Pioneer i 1968, og arbeidet sammen med forskjellige tekniske merker før han etablerte seg som motefotograf i 1975. I 1978 begynte han som teknisk koordinator i Marantz, og har siden 1996 hatt tittelen «offisiell Marantz-ambassadør».
En levende hi-fi legende
Ken Ishiwata er uten tvil en av de mest innflytelsesrike personlighetene i dagens high-end lydindustri. Hans gyldne ører og gyldne berøring er universelt anerkjente av verdens hi-fi-presse – og har båret frem en rekke legendariske hi-fi produkter.
Ken har selv evaluert og avstemt hvert eneste nye Marantz-produkt i sitt lytterom i Marantz’ EU-hovedkvarter i Eindhoven. De aller mest lovende produktene ble utsendt som SE (Special Edition) modeller og senere, etter ytterlige finpuss, som KI-Signature produkter.
Nyheten om Ken Ishiwatas avskjed kommer dagen etter at Sound United, som eier Marantz-merkenavnet, kunngjorde at de vil kjøpe merkevarene Onkyo og Pioneer. I følge kilder Lyd & Bilde har pratet med, er det ingen direkte sammenheng med oppkjøpet og det at Ken Ishiwata nå takker av. Nøyaktig hvor gammel Ken Ishiwata er, skal være en forretningshemmelighet, men etter 41 år i front er det forståelig hvis mannen ønsker å gire litt ned.
Hos Marantz har de nå fått en utfordring med hvem de skal gi fakkelen videre til!
“Marantz har vært velsignet av Kens dedikasjon, kunnskap og erfaring i over 40 år, og selskapet er meget takknemlige for, at han delte alt dette med teamet i Europa og Japan,” lyder det fra Marantz.