Rekordvekst for elektronikk

Økte med 18 prosent 1. halvår.

Rekordvekst for elektronikk 2

Utstyr til hjemmekontoret hadde en eksplosiv vekst i 1. halvår 2020, ifølge tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, som forteller om 50 prosent vekst for hjemmekontor og gaming.

Administrerende direktør Jan Røsholm, sier også at salget av samfunnskritiske produkter som kjøl, frys og renhold, også økte mye i omseting 1. halvår, og at trenden frem til 1. juli i år, er at nordmenn kjøper dyrere produkter.

Sammen med veksten i utstyr til hjemmekontor, som tastatur, mus, webkamera og mye mer, ga det en vekst på 18 prosent, som trolig er rekord for elektronikkbransjen.

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Jan Røsholm. Foto: Stian Sønsteng.

Statig større tv-er

Nordmenn kjøper stadig større TV-er, for selv om 55-tommer er folke-TV-en øker 65-tommere mest med en 25 % andel av markedet. TV-markedet vokser med hele 10 % i verdi og 1 % i antall, som forteller at nordmenn også her kjøper toppmodellene.

Det er også en økning på 75-tommere, som vokste med 6,6 % sammenlignet med 3 % samme tid i fjor.

– De siste året har de store produsentene kommet med stadig mer avanserte og dyrere toppmodeller, og nordmenn liker å handle på øverste hylle, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Hodetelefoner i prisklassen 1000-3000 kr utgjør nå 46 % av markedet på hodetelefoner, og 19 % bruker mer enn 3000 kr på hodetelefoner, mot 16 % i 2019.

Vekst for e-sparkesykler

Men også El-sparkesykkel selger godt, tallet passerte 100.000 solgte enheter bare første halvår 2020.

Men for fotomarkedet ser det verre ut. En kraftig nedgang for foto på 28 % i antall, og  24 % i verdi, viser at den nedadgående trenden fortsetter for fotomarkedet, og den samme trenden ser vi også i utlandet.

Hvitevarer øker

Oppgangen for hvitevarer fortsetter, med 37.000 solgte produkter bare i juni, og her er det kjøl og frys som er vinnerne og trenden er at nordmenn velger toppmodellene også på hvitevarer.

Trenden er den samme for småelektriske produkter, med en vekst på hele 12 % for kaffemaskiner som har en verdiøkning på 23 %. Robotstøvsugere gjorde det også godt i markedet, og øker kraftig med 26 % i volum og hele 31 % i verdi.

Mobil og smartutstur

Mobilsalget falt igjen, med 5 % mens verdien økte med 1 %, og nordmenn beholder mobilen lengre enn før. Smartklokkene ligger stabilt på 9 %, mens treningsarmbånd faller med tre prosent til 8 %.

I kategorien høyttalere, både trådløse og kablede, samt lydplanker, er det ikke tatt ut tall for 1. halvår.

Les videre
Exit mobile version